آرشیو دوشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۸
صفحه آخر
۲۰
نکته

نیکوکاران عزیز! کلاس های کپری را دریابید

فاطمه مرادزاده

گرچه مجموعه آموزش و پرورش کشور همواره با مشکلاتی نظیر کمبود فضاهای آموزشی و امکانات مرتبط مواجه بوده، اما مشارکت مردمی در این حوزه موجب شده تا حدی این کمبودها رفع شود، درواقع افراد نیکوکار یا به عبارتی خیرین مدرسه ساز به عنوان یکی از بازوهای مهم نهاد آموزش و پرورش، سهم مهمی در برطرف کردن این کمبودها داشته اند.

براساس آمار جامعه خیرین مدرسه ساز، بیش از 500 هزار خیر در داخل کشور و یکهزار خیر در بیرون مرزها در کار مدرسه سازی مشارکت دارند که احداث 32 درصد مدارس کشور، معادل 140 هزار کلاس درس با تلاش آنها صورت گرفته است.

این موضوع نشان دهنده این واقعیت است که می توان با استمداد از نیروهای مردمی و واگذاری بسیاری از امور به آنها، بسیاری از کمبودها را رفع و مشکلات ایجاد شده در هر حوزه را با سهولت بیشتری برطرف کرد. اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، اعمال مدیریت صحیح در انجام هرچه بهتر این امور است، تا برخی موازی کاری ها و ناهماهنگی هایی که معمولادر سازمان های اجرایی کشور ما بسیار مرسوم است، موجب تباهی پیامدهای مثبت این امور خیر مردمی نشود.

برای نمونه در زمینه مشارکت خیرین مدرسه ساز، با وجود تمام مزایای این مشارکت، برخی ناهماهنگی ها موجب شده جانمایی های مناسبی در ساخت برخی مدارس صورت نگیرد، به طوری که گاه در یک منطقه چند مدرسه کنار هم احداث می شود، در حالی که در منطقه ای دیگر بچه ها در کلاس های کپری درس می خوانند.

شایسته است اکنون که مردم تمایلی جدی به حضور در فعالیت های خیرخواهانه برای مدرسه سازی دارند، مسئولان نیز از مدیریت صحیح برای جهت دهی مناسب به این فعالیت ها غافل نشوند و سعی کنند با نظارت دقیق تر، بهره وری از این فعالیت ها را افزایش دهند و نیکوکاران مدرسه ساز هم نگاهی به مناطق محروم و کپرنشینان بیفکنند.