آرشیو شنبه ۶ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۳
شهرستان ها
۷

خشکسالی در بیارجمند شتران را مجبور به پشم خوری کرده است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان آثار خشکسالی بر روی گله های شتر در مناطقی از این استان را سنگین خواند و گفت: این امر شتران را به خوردن پشم یکدیگر و استفاده از مواد زائد کشانده است.

«محمد سعیدی» افزود: خشکسالی و وضعیت نامطلوب مراتع استان سمنان شترها را نیز به جان هم انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی و کاهش علوفه در مراتع مواد معدنی و عالی مورد نیاز دامها را تامین نمی کند و این مسئله سبب شده در برخی مناطق از جمله بیارجمند، رضا آباد و زمان آباد در این استان شتران با خوردن پشم همدیگر نیاز بدن خود به مواد عالی را تامین کنند.

وی وضعیت خشکسالی در مناطق شرق استان سمنان را پیچیده تر دانست و افزود: تاثیر خشکسالی بر گله های شتر عمیق تر بوده است.

سعیدی با اشاره به وابستگی شدید شتر به مراتع گفت: دامداران در این منطقه در خصوص جیره غذایی شتران و تعلیف دستی آنها کمتر توجه داشته اند و این امر از اواخر تابستان موجب نرسیدن مواد غذایی مناسب به شتران شده است.

وی با اشاره به مشکل نرسیدن مواد عالی به شتران گفت: این امر سبب بروز عوارضی نظیر پشم ریزی و لخت شدن شتران شده و گله های شتر برای رفع نیازهای غذایی خود به مواد زائد و یا خوردن پشم هم روی آوردند.

سعیدی گفت: با توجه به این مشکلات دادن مکمل های غذایی به شتران باید در برنامه قرار گیرد و این مسئله نیز نمی تواند در کوتاه مدت مشکل آنها را حل کند و باید جلوگیری از بیماریهای ویروسی و میکروبی و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها با برنامه صورت گیرد.

وی گفت: مکمل های غذایی باید به مرور و بر اساس برنامه در جیره غذایی شتران منطقه قرار گیرد تا شرایط بهتری در این گله ها ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خواستار اختصاص اعتبار برای تامین مکمل های لازم دامی برای رفع این مشکلات شد.