آرشیو پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۹
صفحه اول
۱

کاهش فاصله ایران و قطر در تولید گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که قطر اکنون روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، گفت: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی به 17 میلیارد فوت مکعب در سال آینده، فاصله ایران و قطر در تولید گاز کاهش می یابد و به پنج میلیارد فوت مکعب می رسد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر شعبانپور دیروز در نشست خبری اظهار کرد: قطر اکنون روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی 15 میلیارد فوت مکعب است. ی خاطرنشان کرد: با تکمیل فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 و همچنین راه اندازی فاز 19 میزان تولید گاز ایران به 17 میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: حدود 51 درصد سهم تولید داخل برای فاز 12 پیش بینی شده بود، اما در عمل سهم ساخت داخل به 66 درصد افزایش یافت.

این مقام نفتی با بیان این که تاکنون 7.3 میلیارد دلار برای ساخت فاز 12 هزینه شده است، افزود: این فاز درآمدزایی بسیار بالایی را برای کشور خواهد داشت به طوری که تاکنون 1.6 میلیارد دلار از محل تولید گاز و میعانات گازی درآمد تولید کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که روزانه 17 میلیون دلار درآمد در فاز 12 تولید می شود، خاطرنشان کرد: هزینه سرمایه گذاری شده در پارس جنوبی پس از هفت سال باز خواهد گشت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وضع توسعه دیگر فازهای اولویت دار پارس جنوبی، اظهار کرد: روزانه 36 میلیون متر مکعب گاز شیرین در پالایشگاه فازهای 15 و 16 تولید می شود که بخشی از آن با استفاده از گاز فازهای ششم تا هشتم است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: روزانه حدود شش تا هفت میلیون متر مکعب گاز در ترین نخست فاز 17 و 18 پارس جنوبی تولید می شود که البته تا چند روز آینده با وارد مدار شدن ترین دوم این فاز تولید آن دو برابر می شود.

خبرنگار جام جم در ادامه می نویسد: قرار بود فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی شنبه هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد که دیروز اعلام شد این مراسم لغو شده است. روابط عمومی وزارت نفت علت لغو این مراسم را اعلام نکرده است.