آرشیو پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۹
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر- 88761720

مضرات کاهش وزن ناخواسته

دکتر تیرنگ نیستانی (استاد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

دختری 25 ساله هستم، در عرض حدود 3ماه بدون اینکه رژیم غذایی داشته باشم یا حتی دارویی مصرف کنم حدود 8 کیلو کاهش وزن داشتم، با اینکه تا اندازه ای از این اتفاق ناگهانی خوشحال شدم ولی بیشتر نگران سلامتی خود نیز هستم. آیا این تغییر و کاهش وزن ناگهانی می تواند ناشی از یک بیماری خطرناک باشد؟ آیا لازم است که آزمایش های خاصی برای اطمینان از سلامتی ام انجام دهم؟

لاغری به دو صورت خواسته و ناخواسته صورت می گیرد. در صورتی که کاهش وزن به صورت ناخواسته اتفاق افتاده باشد، به گونه ای که فرد در عرض 3 ماه بیش از 5 درصد یا در حدود 6 ماه 10 درصد از وزن خود را از دست داده باشد به نوعی زنگ خطر شمرده می شود. بنابراین مستقل از وزن بالاکاهش وزن بی دلیل و با سرعت غیر عادی، نیازمند ارزیابی و علت یابی است. ممکن است دلایلی همچون تیروئید پرکار، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی غیر سرطانی یا اختلالاتی که در جذب مواد مغذی ایجاد می شوند، در پی داشته باشد.

با توجه به کاهش وزن شدید ناگهانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید چون درمان این مشکل با توجه به عامل اصلی آن پیچیدگی ها و دلایل خاص خود را دارد که پزشک شما می تواند با انجام معاینات و آزمایش های لازم علت اصلی را کشف کرده و درمان مناسب را آغاز کند.