آرشیو دوشنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۳۹۱
سیاست
۲

تعیین تکلیف موسسه «میزان» در گرو «پدیده شاندیز»

شرق: رمضانعلی سبحانی فر، نماینده سبزوار در مجلس نهم، به تشریح آخرین وضعیت پرونده موسسه میزان و پدیده شاندیز پرداخت. او درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز و موسسه میزان، افزود: «وزارت کشور بررسی خوبی در زمینه وضعیت پرونده پدیده شاندیز انجام داد که در نهایت یک گزارش 14ماده ای را به شورای عالی امنیت ملی ارائه داد و شورا نیز آن را برای رئیس جمهور ارسال کرد که با امضای وی وضعیت سهام داران این شرکت تعیین تکلیف شود».

به گفته سبحانی فر، «البته بر اساس گزارش، گویا یک الی دو بند از گزارش وزارت کشور نیازمند تصویب در صحن شورای عالی امنیت ملی است که قرار بود این دو بند نیز تاییدیه مدنظر را اخذ کرده و سپس ابلاغ شود. بخشی از تعیین تکلیف موسسه میزان در گرو رفع مشکل پدیده شاندیز بود اما بااین حال جلسات مختلفی با وزیر دادگستری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار و اعلام شد هر بانکی که بخواهد موسسه میزان را خریداری کند باید از اعتبارات ویژه نیز برخوردار باشد تا تسهیلات لازم را به سپرده گذاران بپردازد».

نماینده سبزوار همچنین به خانه ملت گفته: «در نهایت قرار شد فهرست اموال، طلب ها و بدهکاری های پدیده شاندیز و موسسه میزان به بانک صادرات ارائه شود و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز خط اعتباری را در اختیار قرار دهد تا بانک صادرات بر اساس اطلاعات و اموال نسبت به تامین اعتباری که از سوی بانک مرکزی انجام می گیرد مشکل سپرده گذاران را رفع کند».به گفته او، از سوی دیگر به لحظ حقوقی نیاز بود تا یک سری مسائل از سوی دستگاه قضا صورت گیرد که در نشست مذکور قرار شد نماینده دادستان سازوکار قانونی بخش قضائی را فراهم کند تا به لحاظ حقوقی نیز اختیار فروش اموال از سوی بانک صادرات فراهم شده و این بانک بتواند از این محل بدهی مردم را تامین کند. حال قرار شد در مدت دو، الی سه هفته فهرست اموال تهیه شود و همچنین دادستان نیز اقداماتی انجام دهد تا اجازه فروش صادر شود.