آرشیو پنج‌شنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۵۷۶
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

چشم انداز بورس های جهان

احسان آذری نیا

طی هفته ها و ماه های آینده تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره و شرایط اقتصاد این کشور و نیز اوضاع اقتصاد چین مهم ترین عوامل موثر بر تحولات بازارهای مالی جهان هستند.

تحلیلگران معتقدند مقامات چین کنترل بورس این کشور را از دست داده اند و تلاش می کنند با اجرای سیاست های حمایتی نظیر کاستن از نرخ های بهره و سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی، شرایط کلی اقتصاد را بهبود بخشند و امیدوار هستند از این طریق سرمایه گذاران بار دیگر به حضور در بورس خوش بین شوند. در ایالات متحده بانک مرکزی درباره بالابردن نرخ های بهره به دیدگاهی مشخص نرسیده زیرا از یکسو شرایط داخلی برای این اقدام مهیا نیست و از سوی دیگر ابهام ها درباره افق اقتصاد چین بیش از حد زیاد است.

در این میان منطقه یورو نقشی خنثی دارد زیرا روند بهبود شرایط در اقتصاد این منطقه به کندی ادامه یافته و با توجه به سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا انتظار می رود این وضعیت ادامه یابد.

درباره شرایط کلی اقتصاد جهان که قطعا بر بازارهای مالی در اقتصادهای بزرگ تاثیر دارد دو دیدگاه متناقض وجود دارد. عده ای از تحلیلگران بدبین هستند و معتقدند تحولاتی که اکنون در شاخص های اقتصادی جهان مشاهده می کنیم، مقدمات ضعف شدید است و به همین دلیل ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش خواهد یافت و این امر به کاهش شدید شاخص های مالی منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، عده ای معتقدند تحولات ماه های اخیر به ویژه در اقتصاد چین طبیعی است و به زودی اقتصاد این کشور به ثبات خواهد رسید. هر دو گروه دلایلی برای اثبات صحت دیدگاه خود دارند و تنها گذشت زمان مشخص خواهد کرد کدام یک پیش بینی درستی داشته اند، اما آنچه مسلم است این است که نرخ رشد اقتصاد جهان باوجود تزریق هزاران میلیارد دلار نقدینگی به اقتصادهای بزرگ طی سال های اخیر، پایین باقی مانده و این امر افقی نگران کننده برای بازارهای مالی رقم خواهد زد.