آرشیو یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۸۴
جامعه
۱۷
یادداشت

کمک اختیاری، آری؛ اجباری، نه

دکتر محمدمهدی زاهدی

با این که تحصیل در کشور ما رایگان است اما کمک پدر و مادرها به مدارس در جهت ارتقای کیفیت آموزشی، بهداشتی، تحصیلی و... اگر به صورت اختیاری باشد نه تنها مانعی ندارد بلکه می تواند به پیشبرد اهداف آموزشی در کشورمان هم کمک به سزایی کند. آنچه ما مخالف آن هستیم و با قانون مغایرت دارد، این است که خانواده ها را به پرداخت شهریه یا کمک های مالی مجبور کنند. این اجبار به هیچ وجه تائید نمی شود و وظیفه آموزش و پرورش این است که بر پرداخت های مالی تمام مدارس کشور نظارت داشته باشد.

به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گویم اگر در مدرسه ای به اجبار از والدین مبلغی با عنوان کمک به مدرسه گرفته می شود، خانواده ها می توانند این موضوع را هم به آموزش و پرورش گزارش کنند و هم به صورت مکتوب و طی شکوائیه ای تنظیم و به کمیسیون آموزش ارسال کنند، البته باید آدرس مدرسه، مبلغ کمک اجباری و زمان این درخواست هم ضمیمه شود. قول می دهم به این موارد به صورت خاص رسیدگی شود. چون مجلس اجازه نمی دهد در کشوری که آموزش رایگان است، شهروندان برای یادگیری علم و دانش به صورت اجباری هزینه بپردازند.

البته قبول دارم سرانه اش کفاف هزینه هایش را نمی دهد. دلیلش هم این است که در سال قبل در بودجه ای که برای مدارس در دولت پیشنهاد کرده بود، مبلغی که در نهایت برای سرانه مدارس در نظر گرفته شد پاسخگوی هزینه های مدارس در کل کشور نبوده و نیست. به همین دلیل بهتر است از همین حالابرای سال بعد چاره ای اندیشیده شود و دولت هنگام تقسیم بودجه به آموزش و پرورش برای سال آینده عنایت ویژه ای به مدارس داشته باشد و سرانه خوبی هم برای دانش آموزان تعریف کند تا به این ترتیب باری از دوش مدارس برداشته شود و فشار کمتری به خانواده های دانش آموزان برای کمک های مالی وارد شود.