آرشیو چهار‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۴، شماره ۲۴۳۳
روزنامه فردا
۲۰
میراث فردا

شناخت کوروش دور از سخنان بیراه

فریدون جنیدی

درباره کوروش، سخن های گوناگونی گفته شده؛ از وصف او گرفته و ستایشش تا سخنان پراکنده ای که این روزها به او نسبت می دهند. دراین میان کوروش، شخصیتی است که جهان و بزرگانش او را ستایش کرده اند و حتی در متون مقدس آسمانی نیز نام او برده شده است؛ از ذوالقرنینی که مولانا ابوالکلام آزاد در وصف او گفته تا آنچه که نسل امروز، جسته وگریخته از او می دانند. در آستانه روزی که به نام کوروش نهاده شده، بیش از همه توجه به این نکته ضروری است که این شخصیت تاریخی و جهانی، ایران را به درستی و به دور از شعارها و سخنان بیراهی که به او منتسب می کنند شناخت.

درباره اهمیت کوروش و سلسله هخامنشیان، همین بس که در طول تاریخ در بسیاری از تمدن ها مانند هند و روم، مدرک معتبری درباره نوع پوشش و انجام فعالیت های روزمره چون برخورد با کارگران و... وجود ندارد درحالی که ما از دوهزارو 500 سال پیش به این سو، به وضوح می دانیم که در تخت جمشید و الواح گلی پرسپولیس تمام این رسوم و آیین ها به ثبت رسیده است.

از دیگرسو، هخامنشیان با سیستم اداره ایالات خویش، راه و رسم کشورداری را به ملت های بزرگ دنیا آموختند تا جایی که امروز بسیاری از آزادی هایی که کوروش و دیگر پادشاهان هخامنشی در ایالات خویش وضع کرده بودند به اصل بسیاری از کنوانسیون های جهانی بدل شده و حکومت های مرکزی بزرگی را به وجود آورده است.

آنچه که در آستانه روز بزرگداشت این مرد بزرگ تاریخ ایران می خواهم یادآور شوم، علاوه بر خجسته بادگفتن های رایج، امیدی است که به نسل های آینده دارم. امیدوارم فرزندان این سرزمین بتوانند به راه پدران خود بروند و آینده نکویی را برای سرزمینشان با دست های خویش بسازند. ساخت این آینده در گرو تلاش و کوشش آنها در زمینه فرهنگ و بر بستر فرهنگ این مرز و بوم است؛ راهی که اگر اولین قدم ها در آن گذاشته شود، هیچ گاه خستگی و رخوت به سراغ جویندگانش نخواهد آمد. اهمیت کوروش در عصر امروز همین یادآوری و گوشزدکردن تاریخ و فرهنگی است که ما در پیشینه خود داریم. خجسته باد این روز.