آرشیو دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۸۴
جامعه
۸
نگاه - 1

عروسک ها حاملان کوچک فرهنگ

سید احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)

عروسک ها مهمند، به این دلیل که ارتباط مستقیم و بی واسطه تری را با نسل جوان و کودک برقرار می کنند و از آنجایی که هدف ما انتقال فرهنگ به کودک و نوجوان است، عروسک از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار می شود، به این دلیل که به عنوان حامل فرهنگی به خوبی می تواند این انتقال و آموزش را به بچه ها انجام دهد.

عروسک ها می توانند تمام مفاهیم موجود در یک فرهنگ را به فرهنگ دیگر یا نسل های دیگر یک فرهنگ منتقل کنند. از عروسک به عنوان عامل آموزش، عامل ارتباط و تمام عوامل مورد نیاز برای تربیت یک کودک می توان استفاده کرد. به طور مثال کودکی که از مرگ می ترسد را می توان از عروسک های مرگ کمک گرفت تا این ترس در کودک از بین برود. یا عروسک هایی که در باورهای محلی با خودش بیماری ها و ناراحتی ها را دور می کند. تمام این کارکردهای عروسک ها می تواند اهمیت آن را در فرهنگ و انتقال و احیای این عنصر مهم فرهنگی نشان دهد.

ما یک نگرانی داریم در مورد اینکه عروسک های بومی ما در حال فراموش شدند، اما نگرانی دیگری هم وجود دارد که اهمیت ویژه ای دارد و آن اینکه عروسک های دیگر وارد فرهنگ ما می شود: عروسک هرگز فراموش نمی شود، عروسک ها کمرنگ می شوند، به سایه می روند، اما فراموش نمی شوند. همین کم رنگ شدن است که باعث می شود عروسک دیگری از فرهنگ دیگری، قدرت پیدا کند و جای عروسک های کم رنگ شده را بگیرد. مهم این است که ما بتوانیم عروسک هایی که معرف فرهنگ ما هستند را در شکل و فرمی عرضه کنیم که تداوم فرهنگی مان در این زمینه را از دست ندهیم و رشته ارتباط بین فرهنگ ها را همچنان حفظ کنیم.