آرشیو پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۸۳
شوک امروز
۱۲

عملکرد نوروزی پلیس از دیدگاه مسافران

دکتر سعید منتظرالمهدی (معاون اجتماعی ناجا)

فراهم ساختن محیطی سرشار از امنیت و آرامش و فضایی مملو از هنجارمندی و انضباط جویی برای مسافران پرشمار نوروزی از جمله مهمترین اهدافی هستند که نیروی انتظامی هر ساله برای تحقق آنها از هیچ جد و جهدی فروگذار نمی کند. حال این سوال پیش روی ما است که آیا پلیس با «اقدامات هوشمندانه» و «طرح های ضربتی» خود توانسته است ایمنی شهروندان بویژه مسافران نوروزی را تامین کند و زمینه و بستر را برای ظهور و بروز رفتارهای هنجارمند و منظم مهیا سازد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها و پرسش های مشابه در ایام تعطیلات، یک نظرسنجی جامع به سامان رسید. در سطور زیر چکیده ای از یافته های آن نظرسنجی گزارش می شود.

در این نظرسنجی از روش «پیمایش دو مرحله ای» (زمینه یابی) استفاده شد. که نتایج آن در جدول های زیر آمده است.

میانگین احساس امنیت مسافران نوروز 95

میانگین رضایت از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات نوروز

میانگین رضایت مسافران از رفتار و برخورد کارکنان پلیس

بنابراین نظرسنجی ها از ماموران پلیس بویژه ماموران راهنمایی و رانندگی، 92درصد در حد خیلی زیاد و زیاد از برخورد و رفتار مسافران رضایت داشته اند.

سرانجام یادآور می شود که: احساس امنیت مسافران، رضایت مسافران از عملکرد پلیس، رضایت مسافران از رفتار و برخورد پلیس، در تعطیلات نوروز 1395 در مقایسه با تعطیلات سال قبل بین 5 تا 10 نمره از 100 (یا 1 تا 2 نمره از 20) افزایش یافته است. همچنین، رضایت ماموران پلیس از مردم 15 نمره از 100 (یا 3 نمره از 20) اضافه شده است.