آرشیو یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۴۱
کارآفرینی
۱۵
استارتاپ

یک استارتاپ، سه تعبیر

امیررضا محمدی (برگزارکننده استارتاپ ویکند)

یکی از تعاریف محبوب استارتاپ از سوی «استیو بلنک»، کارآفرین ارائه شده است که استارتاپ یا شرکت نوپا به یک شرکت یا یک سازمان موقت گفته می شود که در جهت جست وجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرارپذیر راه اندازی می شود. این شرکت ها تازه ایجاد شده و در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند.

«پل گراهام» سرمایه گذار انگلیسی استارتاپ را اینگونه معنی می کند: استارتاپ شرکتی است که برای رشد سریع طراحی شده است و برای استارتاپ بودن نیازی نیست که شرکت شما در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت یا سرمایه جذب کند یا قرار باشد کسی آن را بخرد، تنها نکته اساسی رشد ضروری است.

از نظر «دیو مک کلور» بنیانگذار 500 استارتاپ، استارتاپ شرکتی است که به دنبال سه چیز است؛ اینکه محصولش چیست، مشتریان آن چه کسانی هستند و چگونه قرار است پول دربیاورد.

حال که معانی استارتاپ را دانستیم بهتر است بدانیم که سیر تکامل استارتاپ ها به چه صورت بوده است.

استارتاپ ها می توانند در هر شکلی ایجاد شوند اما لفظ شرکت های نوپا یا استارتاپ اغلب برای شرکت هایی به کار می رود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند.

سرمایه گذارها به طور کلی به آن دسته از استارتاپ ها جلب می شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس پذیرتر هستند. بنا بر این آنها هزینه راه اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولا یک استارتاپ موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد، یعنی می تواند با سرمایه ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت های قدیمی داشته باشد. استارتاپ ها گزینه های مختلفی برای پیدا کردن سرمایه مورد نیاز خود دارند.