آرشیو سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۵
صفحه اول
۱
یادداشت1

عملیات موصل و تاثیر مشخص بر تحولات حلب

دکتر عباس خامه یار (کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا)

موصل را می توان به نحوی با شهر حلب در سوریه همسان دید و مشابه سازی کرد. موصل به عنوان مرکز استان نینوا، دومین شهر بزرگ عراق است و ویژگی های خاص سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و آنقدر در عراق مهم است که به عنوان سکوی پرش تکفیری ها هدف قرار گرفت. این شهر که به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی به ام الربیعین (مادر دو بهار) معروف است، رود دجله از شمال غربی تا جنوب از آنجا عبور می کند و این برای جغرافیا، اقتصاد و کشاورزی عراق اهمیت فراوانی دارد.

در ژوئن 2014 داعش به همراه هم پیمانان خود از 12 محور با 9000 جنگجو از کشورهای مختلف به موصل حمله و با وجود سه لشکر و بیش از 16 هزار نیروی پلیس، این شهر سقوط کرد. سقوط این شهر ضربه روانی گسترده ای بر حاکمیت و مردم عراق زد، زیرا احساس می کردند خیانت بزرگی صورت گرفته است.

البته در همان زمان دستگاه های تبلیغاتی عربستان و بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس با تبلیغات خود، آماده سازی کامل را ایجاد و بحث طایفه ای و مذهبی را کاملامطرح کرده بودند و تاحدودی توانستند روی افکار عمومی بخشی از جامعه عراق تاثیر بگذارند. مهم ترین مساله ای که در جریان این آزادسازی وجود دارد و کمک فراوانی می کند، وجود داوطلبان اهل سنت در حشد الشعبی است به گونه ای که گفته می شود بین 9000 تا 12 هزار نیروی داوطلب مردمی اهل سنت در کنار نیروهای سایر طوایف حضور دارند. آزادی موصل یک پیام بزرگ ژئوپلیتیکی برای دولت و حاکمیت مرکزی عراق خواهد داشت و این به معنای کاهش شدید قلمرو جغرافیایی جریان های تکفیری و همچنین کاهش قابل توجه درآمدهای اقتصادی و مالی این جریان است. از سوی دیگر، این عملیات قطعا تاثیر نظامی، سیاسی و روانی بر تحولات حلب خواهد داشت و بر تصمیم گیری قدرت های منطقه ای و بین المللی برای حل مساله این شهر تاثیر خواهد گذاشت. با این اوصاف، همان طور که پیش بینی شده این کار یک شبه صورت نمی گیرد و به نظر می رسد هفته ها طول می کشد و بازخورد این عملیات در شهرهای مختلف عراق به شکل خرابکاری اعضای داعش خواهد بود.