آرشیو یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۸۱
جامعه
۱۷
یادداشت

مجلس، پیگیر استانداردسازی گرمایش مدارس

سید حمایت میرزاده (سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس)

مجلس از سال 92 در قانون بودجه کل کشور ردیف ویژه ای را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفت و حذف بخاری های غیراستاندارد از مدارس را به عنوان مصوبه ای لازم الاجرا در زمره تکالیف آموزش و پرورش گنجاند.

از آن سال به بعد مجلس نیز به عنوان ناظر بر عملکرد آموزش و پرورش نظارت دارد و روند تبدیل بخاری های نفتی و گازی به سیستم حرارت مرکزی را پیگیری می کند. به اعتقاد ما آموزش و پرورش در این عرصه خوب عمل کرده هرچند گاهی به علت کمبود اعتبارات، این کار با کندی پیش رفته است.

درواقع گاهی برخی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی درحالی که تکلیفی قانونی دارند، ولی از انجام وظایف محوله سر باز می زنند و با این که حتی ردیف های اعتباری در اختیارشان قرار گرفته، ولی این وضع در مورد آموزش و پرورش متفاوت است، چون این وزارتخانه بار سنگین مشکلات مانده از گذشته را به دوش می کشد و اگر کم و کاستی درآن هست، به معنی قصور مسئولان نیست.

به طور مثال اگر حق و حقوق فرهنگیان به طور کامل پرداخت نشده و هنوز حق التدریس ها، شاغلان یا بازنشستگان طلب هایی از وزارتخانه دارند، به علت مشکلات مالی انباشته از گذشته است یا در مورد نبود سیستم گرمایشی استاندارد همین تنگناهای مالی در سال های متمادی بوده که در کار گره انداخته است.

با این حال در بحث راه اندازی سیستم حرارت مرکزی در مدارس که طبق اعلام سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هنوز در 104 هزار کلاس درس اجرا نشده است، شاهد کندی هستیم و بیشتر به کمبودها و محدودیت های مالی مربوط می شود؛ البته این به آن معنی نیست که مجلس از وظیفه نظارتی خود کوتاه می آید و اقدامات آموزش و پرورش برای پیگیری تخصیص اعتبارات یا اگر لازم است، نامه نگاری ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی را رصد نمی کند.