آرشیو چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۶۶
صفحه آخر
۲۴
خاطره  بازی

نوازنده ای منحصر به فرد و جهانی

علی اکبر مرادی (نوازنده پیشکسوت تنبور)

با کیهان کلهر در دوران نوجوانی آشنا شدم. هر دو کرد کرمانشاه هستیم، در کارهای هنری با ایشان همکاری داشته ام و بیش از 40 سال از این دوستی و رفاقت می گذرد.

اگرچه کرمانشاه فضای محدودی برای ترقی بود اما این هنرمند بااستعداد با دور شدن از این دیار، هنر خود را ادامه داد و در کانادا در رشته آهنگسازی مشغول به تحصیل شد.کیهان کلهر با آنکه موسیقی غربی خوانده است، اما هیچگاه فراموش نکرد به چه نوع موسیقی و فرهنگی تعلق دارد و موسیقی اصیل سرزمینش را در دنیا زنده نگاه داشت؛ همین امر باعث شد بتدریج مدارج ترقی را طی کند، به طوری که امروزه او در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا معرفی شده است.

آقای کیهان کلهر آثار بسیاری در همکاری با موزیسین های بین المللی همچون یویو ما (نوازنده نامی ویولنسل امریکایی چینی تبار) در کنسرت «جاده ابریشم» که موسیقی تلفیقی بود، شجاعت حسین خان (نوازنده سی تار اهل کشورهند) درجشنواره های مختلف و آلبوم های موسیقی وهمچنین اجرای برنامه و آلبوم با اردال ارزنجان (نوازنده باقلامای ترکیه) داشته است. آلبوم «در آیینه آسمان» کار مشترک من با ایشان است که منتشر شده است.علاوه براین به همراه دیگر نوازندگان موسیقی به مناسبت نوروز در ترکیه اجرا داشته ایم.

آقای کلهر بیشتر به عنوان یک سولیست معرف حضور همه هستند؛ هنرمندی که اجرای صحنه ای را به خوبی می شناسد. سبک نوازندگی کمانچه ایشان منحصر به خودشان است و هرکسی که صدای ساز او را می شنود بی شک پی به نوازندگی ایشان خواهد برد و باید گفت عمر پرباری برای موسیقی ما داشته اند. ان شاءالله سال های سال زنده باشند و به هنرشان بپردازند؛ هنری که قطعا به صلاح فرهنگ و هنر کشورمان خواهد بود.