آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۱
صفحه اول
۱
سخن روز

اعضای 1+5 بی تفاوت نباشند

سید محمد علی حسینی (سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه)

تمدید قانون تحریم های ایران موسوم به ISA از ایستگاه سنا هم گذشت و در انتظار تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای امضا یا وتوی آن است. آن طور که از مواضع اخیر سخنگوی کاخ سفید و برخی منابع رسانه ای آمریکا برمی آید امضای قانون تحریم ها علیه ایران توسط رئیس جمهور آمریکا امری محتمل است؛ گر چه استفاده آقای اوباما از حق قانونی خود در توقف موقت اجرایی شدن آن نیز دور از انتظار نیست. در هر صورت، تصویب نهایی این قانون، نقض قطعی برجام است و عکس العمل مسئولان ذیربط را در انتخاب گزینه ای مبتنی بر اقتدار ملی و عزت اسلامی و البته متناسب با این اقدام مغرضانه و یکجانبه آمریکا در پی خواهد داشت.

تصویب نهایی قانون تحریم ها در راستای سیاست های ثابت استکباری و خصمانه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و البته تضعیف کننده برجام و در مغایرت با آن قرار دارد. آمریکای اوباما - علیرغم برجام - روند بد عهدی ها و کارشکنی ها در اجرای برجام و همچنین افزایش فشار بر جمهوری اسلامی را با گستاخی ادامه داده و آن گونه که از آخرین اظهارات مقامات آن کشور بر می آید از اعمال تحریم های بیشتر به بهانه های حقوق بشری و تروریسم ابایی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران - همان گونه که در بیان مقامات عالیرتبه خود اعلام داشته – نقض کننده برجام و تعهدات خود نخواهد بود اما در قبال نقض آشکار برجام نیز ساکت نخواهد نشست و عکس العمل قاطع و متناسب با هر نقض عهدی را از خود نشان خواهد داد.

در این میان سایر کشورهای 1+5 -که اجرای برجام را به نفع همه کشورها می دانند - نیز دارای تعهدات و مسئولیت هایی هستند که ایجاب می کند در قبال نقض برجام و بدعهدی های یکجانبه و مکرر آمریکا بی تفاوت نمانند و اقدامات مناسب و ضروری را در جهت بقای موثر برجام انجام دهند.