آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۵
جهان
۲۰
عراق

تشدید حملات داعشی ها علیه ارتش عراق در موصل

اعضای داعش که در طول هفت هفته گذشته در موصل متحمل شکست های بسیاری شده اند، ظرف دو روز گذشته ضد حمله های خود علیه ارتش عراق را تشدید کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، افراد مسلح داعش از آسمان ابری که مانع از حمایت ائتلاف تحت امر امریکا از ارتش عراق می شود، بهره برده و از جمعه شب سلسله حملاتی را به پایگاه های نیروهای ویژه عراقی و پایگاه های نیروهای امنیتی عراق در دو حومه جنوبی و غربی موصل ترتیب دادند. با این حال در پی تشدید این حملات ارتش عراق برای نخستین بار در 7 هفته اخیر از جنگنده های اف 16 خود در حمله به موصل استفاده کرد. این جنگنده ها از پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین بلند شدند. این عملیات شبانه پس از آن آغاز شد که طرف امریکایی دستگاه های فرود و پرواز شبانه را در این پایگاه نصب کرد. منابع اعلام کردند که ارتش پیشروی کندی در روز یکشنبه به کرانه شرقی دجله از طریق ورودی شرقاط به سمت شهر الحویجه که تحت تصرف داعش است، داشت. این نیروها تاکنون یک چهارم شهر را آزاد کرده اند. در همین حال، خبرگزاری رویترز از یک منبع نظامی عراقی گزارش داد که افراد داعش کنترل برخی از اراضی را بازپس گرفتند اما پیش بینی نمی شود که دستاوردهای آنها برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد. علت پیشروی کند نیروهای عراقی گل و لای ناشی از باران هایی است که به منطقه شرق موصل اخیرا باریده و مانع از حرکت تانک ها و خودروهای ارتش به سمت موصل شده است.

نوری مالکی: العبادی فردی ضعیف است

نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد حیدر العبادی ضعیف است و توانایی مقابله با ترکیه و اربیل را ندارد. نوری مالکی گفت: من برای دستیابی مجدد به پست نخست وزیری تلاش نمی کنم اما حیدر العبادی، نخست وزیر عراق ضعیف است و باید به محض پایان عملیات موصل تغییر کند. وی از سیاست و برخورد مقتدی صدر بویژه درباره ورود حامیانش به منطقه الخضرا که نزدیک بود دولت را سرنگون کنند، انتقاد کرد و گفت: این ضعیف ترین تصویر از دولت در مقابل مردم و نیروهای امنیتی بود.