آرشیو دو‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۸۵
فرهنگ و هنر
۲۲
یادداشت

باورپذیری سینما از طریق پژوهش

فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)

تجربه زیست در سینمای ایران به من نشان داده که باید پشت نگارش سناریو، پژوهش وجود داشته باشد. موضوع فیلمنامه ابعاد پژوهشی را تعیین می کند. من و همکارانم برای بسیاری از کارهایمان، پیش از رسیدن به مرحله فیلمنامه، بیش از دو سال تحقیقات میدانی و کتابخانه ای انجام می دهیم و همیشه تلاش مان بر این است که در جهت فهم موضوع پژوهش را انجام دهیم و بدون طی این مرحله دست به نوشتن فیلمنامه نمی زنیم. سینمای مستند وامدار پژوهش است و سینمای داستانی هم نیازمند این امر است تا تصویر واقعی تری از شخصیت ها، موقعیت ها و مردمی که سوژه اصلی داستان فیلم ها هستند ارائه دهد. پژوهش می تواند این موارد را غنی تر،عمیق تر و قابل باورتر کند چرا که یکی از اهداف سینما باورپذیر کردن داستان است. پژوهش هایی که خانه سینما انجام می دهد پژوهش های کاربردی است.یکی ازمحورهای «جایزه پژوهش سینمایی سال» توسعه نیروی انسانی است و حوزه اصناف را پوشش می دهد که مستقیما حوزه خانه سینماست و از این جهت خانه سینما به این موضوع علاقه مند است؛ موضوع های دیگر که در جایزه پژوهش سال مطرح می شود کسب و کار و معیشت اعضای اصناف سینمای ایران است و هرچقدر این پژوهش ها بتواند در ارتقای سینما موثر باشد به نفع اهالی سینما خواهد بود.