آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۸۶
سه شنبه بازار کتاب
۱۰

تازه های نشر

آیناز محمدی
حقوق طبیعی و حقوق سیاسی

«خطابه هایی درباره حقوق طبیعی و حقوق سیاسی» اثری از گئورگ ویلهلم فریدریش هگل با برگردان «زیبا جبلی» است که توسط انتشارات شفیعی منتشر شد.

این کتاب که در سه بخش تنظیم وتدوین شده و نخستین فلسفه حقوق شناخته می شود، خطابه هایی است که هگل در فاصله سال های 1817 تا 1818 در دانشگاه هاید لبرگ آلمان ایراد کرده است.زیبا جبلی استاد فلسفه مقیم آلمان که مجموعه آثار هگل را در دست ترجمه و انتشار دارد و تاکنون چندین کتاب از مجموعه آثار هگل را ترجمه و در ایران منتشر کرده است، در مقدمه این کتاب می نویسد: «علم حقوق، اراده اختیار را به مثابه اصل و آغازگاه خود داراست. تا جایی که مربوط می شود به نیل به هستی، بالنتیجه این مفهوم بیرون از علم حقوق قرار می گیرد و به این صورت در اینجا باید به منزله ماحصل حیطه فلسفه پذیرفته شود.» حق انتزاعی، اخلاقیات و حیات اخلاقی بخش های سه گانه این کتاب را تشکیل می دهند.

دوشنبه سربی

«دوشنبه سربی» عنوان کتابی از مجموعه تاریخ سیاسی انتشارات روزآمد یادمان امیر پرویز پویان است که توسط یونس اورنگ خدیوی گردآوری و منتشر شد.

می گویند «گذشته چراغ راه آینده است»، در حوزه پژوهش های تاریخ سیاسی معاصر کنکاش در چگونگی شیوه و روش مبارزه علیه رژیم پهلوی می تواند درس های بسیاری برای آیندگان داشته باشد. با این رویکرد کتاب مذکور تدارک دیده شد تا شناخت دقیق تری از شخصیت و نگرش امیر پرویز پویان به دست داده شود. وی از بنیانگذاران سازمانی بود که علیه رژیم پهلوی مبارزه مسلحانه را در تئوری و عمل دنبال می کرد و با کتاب مشهور «ضرورت مبارزه مسلحانه و رد تئوری بقا» شکل و شیوه مبارزه با رژیم وابسته به امپریالیسم امریکا را تبیین و تدوین می کرد.

یونس اورنگ خدیوی این یادنامه را در چند بخش تنظیم کرده است: امیر پرویز پویان در چند اپیزود، بازگشت به ناکجا آباد، ضرورت مبارزه مسلحانه، قصه های پویان، در سوگ صمد بهرنگی، جلال آل احمد از نگاه پویان، ترجمه ها، پویان از نگاه یک روزنامه نگار و منتقد ادبی، خاطرات پاره پاره، اشعاری در رثای پویان، اسناد مبارزاتی دهه 50 و پویان در قالب عکس! در بخش پویان از نگاه یک روزنامه نگار و منتقد ادبی، دیدگاه های سرکوهی، معصوم بیگی، جورج حبش، بهروز بهزادی، نعمت میرزاده، غلامرضا امامی، مسعود میناوی و... آمده است.