آرشیو یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۳۹۶
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

در شادباش آغاز سال نو میلادی

امید به چشمه گوارای آزادی و صلح

غلامرضا امامی ( نویسنده و مترجم)

در سال نو میلادی از خدا می خواهیم که به نور پاک مسیح جهان روشن شود و شب ستم پایان یابد. در زادگاه مسیح «فلسطین» و در سوریه و یمن اکنون کودکانی بیگناه، زنان و مردانی بی پناه در خاک وخون می غلتند، گلوله های ستم جانشان را نشانه می گیرد، اکنون مسیح می گرید و نگران بی گناهان، بی پناهان و کودکان جهان است. او جهان را به یاری آنان و ستم ستیزان فرا می خواند. مسیح می خواهد که خروش خشم و خشونت پایان یابد و فغان جغد جنگ خاموش گردد، کبوتر صلح وعشق و شادی و دوستی در جهان به پرواز درآید و بر دل ها و دیده ها سایه بگستراند. از خدای مسیح می خواهیم که به برکت او در این سال، کودکی برای آب و نان نگرید و شب، خسته و گرسنه از سوز سرما نلرزد و نخسبد، اشکی بر دیده مادری روان نگردد، بر پیکری تازیانه ستم فرود نیاید، پدری پیکر گلگون کودک پاکش را به خاک نسپارد، بر جان مردمی بی پناه آتش خشم و کینه شعله نکشد، پناهنده ای بی پناه به کام دریا فرو نرود و مرزها به روی آوارگان گشوده شود.

دیوارها بشکند و فرو ریزد... دیوارهای درونی و بیرونی. سربازی قلب بیگناهی نشانه نگیرد و فرمان شلیک فرمانده ای سنگدل را چنین پاسخ دهد: این انسان هم مادری دارد و پدری دختری دارد و پسری... نه، من شلیک نمی کنم و جانی نمی ستانم. آرزو کنیم اشک اسیری روان نگردد، دل و دیده ستمدیده ای نلرزد، قاضیان به حق حکم رانند، داوران به داد، داد ستانند. مسیح پیام آور آزادی، زیبایی، صلح و امید است، قرن ها پیش پدران ما به شادمانی وشوق دیدار مسیح، در زاد روز مسیح از پارس به فلسطین راه درازی پیمودند.

درآستانه سال نو میلادی از خدای مسیح می خواهیم که به مبارکی، درخت داد را پربار کند، گام مان را به راه او استوار سازد و نوید عشق را در دلمان سر دهد. از خرمای شادی، جانمان را شیرین سازد و از چشمه گوارای آزادی و صلح و دادگری، جامی جهانیان را بنوشاند. ایمان بیاوریم که به گفته حافظ:

فیض روح القدس ار باز مدد فرماید / دگران هم بکنند آنچه «مسیحا» می کرد