آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۲
پرونده
۷
یادداشت

امنیت؛ مهم ترین جاذبه گردشگری

مرتضی خاکسار ( استاد دانشگاه)

با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها؛ مسئولان و سیاستگذاران صنعت گردشگری همواره در تلاشند پیش نیازهای ضروری برای رونق گردشگری داخل مرزهایشان را فراهم کنند؛ این درحالی است که امنیت یکی از اصلی ترین پیش نیازهای توسعه صادرات نامرئی شناخته شده است.

این درحالی است که ترکیه به عنوان یکی از کشورهای گردشگرپذیر مطرح در دهکده جهانی به دلیل سیاست های اشتباه و ورود به یک بازی از پیش مغلوب شده، امروز با این چالش دست و پنجه نرم می کند و به نوعی دومینوی زمینگیر شدن صادرات نامرئی این کشور به حرکت افتاده است. این درحالی است که ایران به عنوان یکی از بازارهای هدف اصلی برای ترک ها تنها به انتشار اطلاعیه ای کاملاابتدایی برای گردشگران کشورمان بسنده کرده و خبری از جدیت جلوگیری از خروج گردشگران به مقصد ترکیه نیست.

از این رو لازم است در شرایط فعلی، آن هم زمانی که می بینیم حجم تبلیغات ریز و درشت ثبت نام تورهای نوروزی به مقاصد مختلف بخصوص ترکیه در رسانه ها روبه گسترش است و کم کم گردشگران داخلی بار سفر می بندند.

اما واقعا اکنون چه باید کرد؟ در شرایط فعلی سیاستگذاران گردشگری و برنامه ریزان توسعه صادرات نامرئی ایران لازم است برای هدایت و مدیریت تقاضای سفر برای ایام تعطیلات پایان سال و به دنبال آن دیگر ایام سال به این ترتیب عمل کنند.

1. ارائه مشوق های قابل توجه به برگزارکنندگان تورهای داخلی.

2. استفاده از رسانه ها برای تبلیغ جاذبه های ایران در سطح وسیع و ارائه تخفیف های ویژه به برگزارکنندگان تورهای داخلی برای انتشار تبلیغات خود.

3. اعلام رسمی ممنوعیت هرگونه تبلیغ، ثبت نام و اعزام گردشگران به مقصد ترکیه برای افراد عادی؛ چون برخی بازرگانان و ماموران دولت بناچار ممکن است برای سفر به این کشور اقدام کنند.

4. ایجاد ارتباطات گسترده با کشورهای دیگر منطقه برای انعقاد قراردادهای تبادل گردشگر و جایگزین کردن آنها با مقصد سنتی گردشگری ایران، یعنی ترکیه.