آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۳
صفحه آخر
۱۲

پارلمان ونزوئلامادورو را برکنار کرد /دادگاه عالی: غیرقانونی است

با وجود آنکه پارلمان ونزوئلابه برکناری رئیس جمهور این کشور رای داد اما دادگاه عالی ونزوئلااین اقدام نمایندگان پارلمان را «غیرقانونی» خوانده است.

به گزارش تسنیم، پارلمان ونزوئلا، که تحت کنترل مخالفان دولت است، دوشنبه شب با تصویب قانونی، به برکناری «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور رای داد. به رغم تصویب این قانون در پارلمان، ولی این قانون «قدرتی» ندارد و موضوع «برکناری رئیس جمهور» در قانون اساسی این کشور مورد تصریح قرار نگرفته است.

طبق گزارش های منتشر شده، نمایندگان پارلمان، «مادورو» را به «کوتاهی در انجام وظایف» متهم کرده و مسئولیت «وضعیت خطرناک کشور» را متوجه او دانسته اند. نمایندگان پارلمان ونزوئلاحتی خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده اند. «لویزا اورتیگا لوبیز» دادستان کل ونزوئلا، اواخر اکتبر گذشته (مهر ماه) گفته بود: «حتی در صورت سلب رای اعتماد از رئیس جمهور، این قانون تنها می تواند در ارتباط با معاونان رئیس جمهور و وزراء اجرایی شود.»

در مقابل، دادگاه عالی ونزوئلابا «غیرقانونی» خواندن این اقدام پارلمان، در بیانیه ای تصریح کرده «بر اساس ماده 336 قانون اساسی از نمایندگان پارلمان خواسته شد دست از تسویه حساب سیاسی با رئیس جمهور بردارند و اسنادی را تصویب نکنند که از دایره اختیارات قانونی آنها خارج است.»

مخالفان ونزوئلابا توجه به بحران فزاینده از جمله کمبود غذا و دارو، قطع مکرر برق و تورم، به دنبال عزل رئیس جمهور هستند. ونزوئلابیشترین ذخایر نفت جهان را دارد، اما به دلیل سقوط بهای جهانی نفت در یک سال و نیم گذشته درآمدهای این کشور به شدت کاهش یافته است. در این بین گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه، بخشی از بحران اقتصادی حاکم بر این کشور از سوی جریان های غربگرا بر ونزوئلاتحمیل می شود!