آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۳
دانش و پژوهش
۷

تولید پودر خون مصنوعی!

دانشمندان در حال کار برای توسعه سلول های خون مصنوعی پودری شکل هستند که می تواند در 10 سال آینده جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد.

امید است که این خون مصنوعی بتواند به صورت پودر، توسط امدادگران و پزشکان برای مبارزه با بیماری ها یا در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

این دانشمندان برای تولید خون مصنوعی از سلول های ریز مصنوعی استفاده کردند که از عملکرد گلبول های قرمز خون تقلید می کنند.این سلول های مصنوعی اکسیژن را نگه داشته و آن را به آرامی و با حرکت در سراسر بدن آزاد می کنند.سلول مصنوعی که توسط یک تیم در دانشگاه واشنگتن در «سنت لوئیس» توسعه یافته، اکسیژن را به بافت ها رسانده و در حال حاضر بر روی حیوانات موثر واقع شده است.

این سلول ها را که در حدود دو درصد اندازه سلول های قرمز خون انسان هستند، می توان در دمای اتاق نگهداری کرد و در زمان نیاز به استفاده با آب مخلوط کرد.

به گفته یکی از محققان این پژوهش، این پودر خشک ظاهری شبیه به پودر فلفل دارد.

پزشکان می توانند این خون را در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کرده و آن را در کوله پشتی یا داخل آمبولانس به مدت یک سال یا بیشتر نگه دارند و در زمان ضرورت تنها کافی است که آن را با آب مخلوط کنند.

این خون مصنوعی که ErythroMer نام دارد، در حال حاضر از اولین مرحله آزمایش بالینی گذشته و بر روی حیوانات موثر واقع شده است.این تیم در حال برنامه ریزی برای مراحل بعدی آزمایش بالینی این خون مصنوعی هستند تا این خون در 10 سال آینده در دسترس باشد.

این پزشکان یافته های خود را در انجمن هماتولوژی آمریکا در سن دیه گو ارائه خواهند کرد.