آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۳
دانش و پژوهش
۷

سرطان همزاد بشر بوده است!

با کشف جدید یک فسیل انسانی با قدمت یک میلیون و 700 هزار سال، قدیمی ترین نمونه فسیل یک بیمار سرطانی پیدا شد.

به گزارش سی ان ان، براساس گزارش اخیر نشریه علمی آفریقای جنوبی یک فسیل انسانی متعلق به یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 800 هزار سال قبل در غار معروف «اسوارت کرانس» در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی کشف شده است.

از این غار به دلیل کشف فسیل های متعدد به عنوان «مهد بشر» یاد می شود. نام این غار به دلیل اهمیت کشفیات فسیلی - انسانی انجام شده از درون آن، در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است.

این فسیل یک پسربچه بوده که سن او هنگام مرگ حدود 12 تا 13 سال بوده است.

در بررسی های بیشتر، در استخوان انگشت پای این فسیل کشف شده نشانه های یک تومور سرطانی- استخوانی کشنده به نام «استئو سارکوم» مشاهده شده است که به احتمال فراوان دلیل اصلی مرگ وی بوده است.

از این فسیل جدید به عنوان قدیمی ترین نشانه وجود سرطان در نسل بشر نام برده می شود.

گفتنی است، پیشتر قدیمی ترین نشانه تومور سرطانی در فسیل های انسانی کشف شده متعلق به 120 هزار سال پیش بوده است که کشف این فسیل جدید نشانه وجود سرطان در نسل بشر را به صدها هزار سال پیش باز می گرداند. «ادوارد اودس» یکی از اعضای تیم تحقیق فسیل کشف شده و استاد دانشگاه «ویتواترسراند» آفریقای جنوبی درباره کشف جدید گفت: انسان ها معتقدند شیوع سرطان با رشد و توسعه شیوه زندگی مدرن بشر در ارتباط است. اما کشف جدید خلاف این مسئله را اثبات می کند و نشان می دهد بیماری سرطان به نوعی همزاد با بشر بوده است.

گفتنی است، اعضای تیم تحقیق بر این اطمینان نیستند که علت اصلی مرگ این فسیل تومور سرطانی او بوده باشد، اما مطمئن هستند که این تومور برای این «پسربچه ماقبل تاریخ» بسیار دردناک بوده و مانع حرکت درست و دویدن او شده است. شاید او به دلیل تبعات سرطانش در اثر ناتوانایی فرار از دست حیوانات وحشی مرده باشد.