آرشیو چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

معاون درمان وزارت بهداشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی زمینه بیماری قلبی داشتند

معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح جزییاتی از علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آقای هاشمی زمینه بیماری قلبی داشتند.

به گزارش مهر، محمد آقاجانی روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح جزییات علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: ایشان روز یکشنبه بطور ناگهانی دچار ایست کامل قلبی می شوند که به دنبال آن بلافاصله به نزدیک ترین بیمارستان که شهدای تجریش باشد، منتقل می شوند.

آقاجانی با اعلام اینکه این مشکل راس ساعت 18 برای آقای هاشمی رفسنجانی رخ داده بود، گفت: بلافاصله در بیمارستان شهدای تجریش اقدامات درمانی توسط متخصص قلب، بیهوشی، طب اورژانس و پرستاران زبده آغاز می شود که این اقدامات شامل عملیاتی احیا، ماساژ قلبی، تنفس مصنوعی و تزریق دارو برای برگشت ضربان عادی قلب بود.

وی با اعلام اینکه عملیات احیا به مدت 90 دقیقه ادامه داشت، افزود: متاسفانه هیچ کدام از اقدامات درمانی موثر نبود و ایشان ساعت 19:30 یکشنبه دار فانی را وداع گفتند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا ایشان پیش از این زمینه بیماری قلبی داشتند یا خیر، گفت: ایشان زمینه بیماری قلبی داشتند و در سنوات گذشته به طور مرتب توسط پزشکان و اطبای معتمد چک می شدند.وی در خصوص اینکه آخرین چکاپ آقای هاشمی رفسنجانی چه موقع بوده است، گفت: چون من در تیم درمانی حضور نداشتم باید این سوال را از اطبای معتمد ایشان پرسید.

آقاجانی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات درمانی بطور کامل در بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، افزود: اگر در مرکز دیگری هم بودند اقداماتی غیر از آنچه برای ایشان انجام شده بود نمی توانست انجام شود و وقتی وقفه کامل قلبی رخ می دهد معمولااقدامات درمانی موثر نمی افتد.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد تیم همراه پزشکی ایشان گفت: آقای هاشمی رفسنجانی فقط در سفرهای شهرستان تیم پزشکی همراه داشتند.

در همین حال وزیر بهداشت نیز در حاشیه حضور هیئت دولت در جماران، با بیان اینکه پرونده ای در خصوص رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در کار نیست، گفت: جای هیچ گونه شبهه ای نبوده و دلایل فوت کاملاواضح است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: آقای هاشمی خودشان علاقه ای به داشتن تیم پزشکی همراه نداشت، البته اگر تیم پزشکی هم همراه ایشان بود نمی توانستند کاری کنند چرا که ایشان دچار سکته و ایست قلبی شده بود.