آرشیو چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۳
اخبار کشور
۱۰

بدهی های دولت پس از برجام 33 درصد بیشتر شد!

«بعد از برجام، بدهی خارجی کشور 33 درصد بیشتر و ذخایر ارزی کمتر شده است»

به گزارش مشرق بر اساس آمار جدید بانک مرکزی، بعد از برجام نزدیک به 1/9 میلیارد دلار بر بدهی های خارجی کشور افزوده شده و ذخایر ارزی بانک مرکزی هم بیش از 6 میلیارد دلار کاهش یافته است.

براساس این آمار در ابتدای زمستان سال 94 و قبل از اجرای برجام، مجموع بدهی های خارجی کشور 5 میلیارد و 675 میلیون دلار بود؛ اما این رقم در پایان خردادماه امسال و بعد از اجرای برجام به 7 میلیارد و 571 میلیون دلار افزایش یافت که بیانگر رشد حدودا 1/9 میلیارد دلاری (33 درصد) است.

البته بانک مرکزی در زیر جدول بدهی های خارجی کشور این توضیح را هم آورده است که «با احتساب معوقه ها به مبلغ 2531 میلیون دلار، کل بدهی های خارجی کشور در مقطع پایان خرداد ماه 1395 معادل 10102 میلیون دلار می باشد.»

در صورت محاسبه رقم 10/1 میلیارد دلار به عنوان بدهی های خارجی کشور در پایان خردادماه و مقایسه آن با رقم ابتدای زمستان 94 و قبل از برجام 5/675 میلیارد دلار می توان گفت بدهی های خارجی کشور پس از برجام 78 درصد صعود کرده است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی اعلام کرد که در سه ماهه اول امسال، 6 میلیارد و 171 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بین المللی ایران کاسته شده است.

این در حالی است که در سال 1391 و در اوج تحریم های اقتصادی در دولت قبل، ذخایر ارزی بین المللی ایران 12/2 میلیارد دلار افزوده شده بود.

مجموع این آمار و ارقام، از آثار منفی برجام بر حساب های خارجی کشور حکایت دارد. این در حالی است که انتظار می رفت با تحقق وعده های دولتمردان درباره برجام و رفع تحریم ها، ذخایر ارزی کشور وضعیت مطلوبی پیدا کند.