آرشیو چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۳۷۱۷
جامعه
۱۴
حج

درنشست شورای برنامه ریزی بعثه وسازمان حج مطرح شد

آمادگی ایران برای پاسخ به دعوتنامه وزیر حج عربستان

مهر | درنشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مقررشد مقدمات لازم برای شرکت درمذاکرات دوجانبه با مسوولان حج عربستان درخصوص حج سال 1396 فراهم شود. در نشستی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر تشکیل شد نماینده ولی فقیه در امورحج وزیارت با اشاره به اینکه دعوتنامه عربستان برای برگزاری دیدارها و مذاکرات دوجانبه درخصوص حج به صورت رسمی دریافت شده است، گفت: متن این دعوتنامه با دعوتنامه های گذشته خیلی تفاوت ندارد وبا توجه به محورهای مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده پاسخ آن را ارسال خواهد کرد. لازم است فعالیت کمیته های کارشناسی برای مشخص کردن محورهای مذاکرات و نکات مورد نظر برای حج گذاری زایران ایرانی سرعت بگیرد، تمامی امور مرتبط با حج ازجمله اسکان، تغذیه، امور پزشکی، حمل و نقل و امنیت حجاج، مسائل بانکی و کنسولی و... باید سریعا کارشناسی و راهکار مناسب اندیشیده شود.

حمید محمدی، سرپرست سازمان حج وزیارت به بیان نقطه نظرات خود درباره مشکلات اجرایی و انتظاراتی که باید درمذاکرات دوطرف مطرح شود، پرداخت و تاکید کرد برای اعزام زایران ایرانی به حج 96 باید مقدمات لازم درایران وعربستان فراهم شود و با توجه به قطع روابط دوکشور و فرصت باقیمانده، عربستان باید در مواردی که به این کشور مربوط است، همکاری کند. نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در ادامه این جلسه از مسوولان حوزه های مختلف در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری خواست اجرایی کردن محورهای ستادی را در برنامه خود قرار دهند و درخصوص نحوه ثبت نام از زایران با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد سیاستگذاری کند.

فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز درخصوص آمادگی ها و تمهیدات این شرکت برای پروازهای حج گزارشی ارایه کرد و قرار شد محورهای مورد نظرهواپیمایی هما جمع بندی و به سازمان حج ارایه شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد، تاکید کرد: درمذاکرات با طرف مقابل خواسته های جمهوری اسلامی ایران ازجمله امور مربوط به شهدای مسجد الحرام و منا مطرح خواهد شد و امیدواریم زمینه برای انجام حجی باشکوه، عزتمند همراه با آرامش و امنیت زایران فراهم شود.