آرشیو پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۶
جهان
۲۰
گفت و گو

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در گفت و گو با «ایران»:آیت الله رفسنجانی استراتژیستی بزرگ بود

مختار حداد

ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه عراق که روز سه شنبه برای شرکت در مراسم تشییع و یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی به ایران سفر کرده بود، در گفت و گویی با خبرنگار «ایران» گفت:مرحوم آیت الله رفسنجانی یک مرد استراتژیک بود و سوابق طولانی در مبارزات و فعالیت سیاسی داشت. وی افزود: آن مرحوم یار امام خمینی قدس سره الشریف در دوران مبارزه بود و بارها در ایران رنج زندان شاه را چشید و همچنین دارای یک تجربه ویژه در مدیریت امور کشور بود که در دوران بعد از انقلاب ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و در این سال ها ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت که این نشان دهنده نقش مهم آن مرحوم بود. وی از ابتدا جزئی اصلی در روند سیاسی در ایران بوده است و تمامی دنیا او را می شناخت. وزیر خارجه عراق گفت: من به ایشان و اعتقادات ایشان احترام می گذارم. او با تمامی مسئولان جمهوری اسلامی ایران تعاملی درخور تقدیر داشت.

وی با تاکید بر اینکه روابط دوستانه و تعامل آیت الله هاشمی با امام خامنه ای نیز از نقاط قوت ایشان بود، اظهار داشت:وی تمام زندگی خود را در راه خدمت به جمهوری اسلامی ایران قرار داده بود وسخنانش مورد اهمیت کشورهای دنیا بود.

از همین رو ایشان نه فقط در عرصه سیاسی ایران، که در صحنه سیاست جهانی نیز جایگاهی مهم، ممتاز و متفاوت داشت. وی درباره روابط آیت الله هاشمی رفسنجانی با عراق نیز گفت:آن مرحوم دوست مردم عراق بود و من با ایشان جلسات گفت و گوی متعددی داشتم. این دیدارها از زمانی که ما در معارضه با صدام بودیم تا به امروز وجود داشت.

جعفری افزود: در سفری که ایشان به عراق داشت بنده افتخار این را داشتم که آیت الله هاشمی را به منزلم دعوت کنم. ایشان میهمانی عزیز برای من بود. وزیر خارجه عراق درپایان گفت: ما شاهد حمایت های ایشان از عراق بودیم و ملت عراق به ایشان احترام می گذاشتند چون آن مرحوم در کنار ملت عراق بود.