آرشیو پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۶
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر

نسخه ایمنی دیابتی ها برای زخم پا

دکتر امیرکامران نیکوسخن ( متخصص دیابت)

مردی 47 ساله هستم که حدود دو ماه است متوجه ابتلای خود به دیابت شده ام. می خواستم مرا راهنمایی کنید چه کارهایی باید انجام دهم تا از همین حالااز خطری مثل زخم پای دیابت و عوارض بعد از آن در امان باشم. چند سال پیش پدرم به دلیل داشتن زخم ناشی از دیابت یک پای خود را از دست داد. خیلی نگران هستم که برای من هم این اتفاق بیفتد.

دیابت که بین عموم مردم به «مرض قند» معروف است به دلیل بالابودن قندخون ایجاد می شود و در موارد پیشرفته می تواند فرد مبتلارا دچار بیماری های قلبی و عروقی کند.

زخم پا در افراد دیابتی بسیار شایع است ولی با رعایت برخی نکات بهداشتی می توان براحتی از ایجاد آن جلوگیری کرد، مهم ترین و نخستین کاری که برای پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابت باید انجام دهید این است که به طور کاملا منظم میزان قندخون خود را کنترل کنید، به خاطر داشته باشید روزانه باید پای خود را شست و شو داده و آنها را کاملا خشک کنید، مخصوصا دقت کنید که لای انگشتان خیس نمانند.

هیچ وقت پا برهنه راه نروید و در عین حال از پوشیدن کفش و جوراب تنگ خودداری کنید و از ایجاد هرگونه فشار به پاها جلوگیری کنید. متاسفانه زخم پای دیابتی در صورتی که بموقع درمان نشود آسیب جدی وارد می کند و در نتیجه خون نرسیدن و ایجاد عفونت های شدید در برخی موارد ناگزیر به قطع عضو خواهند شد.

برای اطمینان خاطر بیشتر هر روز کاملا پای خود را معاینه کنید تا از وجود هرگونه زخم در سریع ترین زمان ممکن مطلع شوید.