آرشیو شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۵
صفحه آخر
۲۰
یادداشت

روحانی شیرین سخن

دکتر علی دارابی (استاد دانشگاه)

آیت الله احمد مجتهدی تهرانی 9 مهر 1302 (1343 هجری قمری) در تهران چشم به جهان گشود.

قبل از آن که لباس روحانیت را به تن کند، در بازار تهران مشغول به کار بود. وی در 19 سالگی به کسوت روحانیت درآمد. از آنجا که پدرش مخالف طلبگی وی بود، سال ها با سختی، در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداخت؛ بعدها نه تنها پدر راضی شد بلکه به وجود چنین فرزندی افتخار می کرد.

آیت الله مجتهدی با همکاری مردم و بازاریان توانست حوزه علمیه ای را در خیابان 15 خرداد تهران تاسیس کند. درس اخلاق او سال ها از تلویزیون و رادیو به صورت مداوم پخش می شد.

مرحوم مجتهدی تهرانی خوش برخورد و شیرین سخن بود. زبان نرم و رفتار محبت آمیز او باعث شده بود مخاطبان زیادی علاقه مند به شنیدن صحبت های او باشند. از یک سو مثال های روزآمد و از سوی دیگر بیان شیرین اش باعث جذب جوانان بسیاری به منبرهای او شده بود.

استفاده از احادیث و روایات در سخنرانی های وی، یکی از بخش های جداناشدنی بیانات ایشان بود. با این که بر بسیاری از مباحث اخلاق و کتاب های روایی اشراف داشت اما هیچ گاه بدون استفاده از منابع معتبر و همراهی با کتاب، بر منبر حاضر نشد.

ایشان پس از سالیان طولانی تلاش فراگیر در مباحث اخلاقی و تربیتی در سال های آخر عمر به مشکلات تنفسی و قلبی مبتلاشد و سرانجام 23 دی 1386 در 84 سالگی به رحمت ایزدی پیوست. راهش پررهرو باد.