آرشیو چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۰
اقتصاد
۱۵

لاریجانی: چین در خط دوم متروی قم سرمایه گذاری می کند

ایرنا: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد خطوط اعتباری جدید در کشور پس از توافق هسته ای (برجام) گفت: کشور چین 300 میلیون یورو فاینانس برای سرمایه گذاری در خط دوم متروی قم اختصاص داده است. علی لاریجانی روز سه شنبه در حاشیه «آیین شکرانه اتمام حفاری خط A متروی قم و کلنگ زنی خط B» در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بعد از توافق هسته ای خطوط اعتباری مختلفی از کشورهای گوناگون در کشور ایجاد شده که بخشی از این اعتبارات در حوزه های تخصصی مانند محیط زیست صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای تسریع در تهیه واگن های خط یک مترو قم نیز خط اعتباری از روسیه استفاده شده است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به جمعیت زیاد و جایگاه ویژه قم اشاره و خاطرنشان کرد: قم نیازمند خط های مختلف مترو برای جا به جایی آسان تر مردم و زائران است.

لاریجانی گفت: بهره برداری از تمام خط یک متروی قم، اوایل سال 1397 خواهد بود که این امر تحولی در زیرساخت های این شهر به وجود خواهد آورد. رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در اجرای این طرح افزود: طرح های مهمی از جمله قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان آغاز شده و با بهره برداری از این طرح جایگاه قم از نظر ارتباطات ارتقا می یابد. وی ادامه داد: در تدوین برنامه بودجه سال 96 طرح های شهرهای مهم که موجب آبادانی زیرساخت های کشور می شود، مورد توجه خاص قرار گرفته است. آیین شکرانه اتمام حفاری خط A متروی قم و کلنگ زنی خط B، با حضور احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس، ولی الله بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر، مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم و جمعی از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و مسئولان استان قم در سالن اجتماعات شهرداری منطقه پنج قم برگزار شد. عملیات اجرائی احداث خط A متروی قم را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال آغاز کرد؛ راه اندازی خط متروی قم به دو مرحله تقسیم شده که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می شود.