آرشیو چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۰
جهان
۸

رویداد

امکان شکایت یک لیبیایی از جک استرا

دیوان عالی بریتانیا حکم داده است یک فعال سیاسی مخالف معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، می تواند از جک استرا، وزیر خارجه سابق بریتانیا، در دادگاه های بریتانیا شکایت کند. به گزارش بی بی سی، عبدالحکیم بلحاج می گوید سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) او را به رژیم قذافی لو داد و همین منجر به ربوده شدن بلحاج و شکنجه او در لیبی شد.

ابراز تمایل نخست وزیر ژاپن برای دیدار با ترامپ

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد خواستار دیدار با رئیس جمهوری منتخب آمریکاست. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اعلام کرد در نظر دارد در سریع ترین زمان ممکن پس از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ، با او دیداری داشته باشد.

نشست لاوروف با گروه های فلسطینی

نمایندگان هشت گروه فلسطینی با وزیر خارجه روسیه در مسکو نشستی را برای بررسی موضوع آشتی ملی برگزار کردند. به گزارش الجزیره، بسام الصالحی، دبیر کل حزب «الشعب»، نشست گروه های فلسطینی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را بسیار «مهم» خواند؛ به ویژه اینکه از بین شرکت کنندگان در این نشست نمایندگانی از جنبش فتح و حماس نیز حضور داشتند.

امضای توافق همکاری پلیسی بین آمریکا و کوبا

با وجود اعتراضات جمهوری خواهان نسبت به همکاری پلیسی آمریکا با دولت کوبا، دولت کنونی واشنگتن و وزارت کشور کوبا با تبادل اطلاعات در زمینه فعالیت های جنایی بین المللی همچون تروریسم، قاچاق انسان و پول شویی موافقت کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امضای این تفاهم نامه در هاوانا به صورت غیرعلنی برگزار شد.

شکایت عربستان از مصر در دادگاه بین المللی

به دنبال حکم دادگاه اداری مصر در بطلان توافق نامه ترسیم مرزهای دریایی با عربستان، منابع اعلام کردند ریاض با وجود تلاش برای حفظ روابط با طرف مصری، تدابیر لازم را برای ارجاع پرونده جزایر «تیران و صنافیر» به دادگاه بین المللی اتخاذ خواهد کرد. به گزارش ایسنا، حکم بطلان این توافق نامه واکنش های شدیدی را در جهان به ویژه در کشورهای مصر و عربستان به دنبال داشته است.