|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق95/10/29: رويايي كه رنگ واقعيت گرفت
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3459
سه شنبه 4 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2780 29/10/95 > صفحه 10 (تجسمي) > متن
 
      


رويايي كه رنگ واقعيت گرفت
گفت وگو با احمد ميرزازاده (احمدميرزا)


شرق: احمد ميرزازاده، هنرمند نقاش، سال ٨٣ نخستين نمايشگاه انفرادي نقاشيخط خود را در گالري سرو فرهنگ سراي بانو برپا کرد. او در اين سال ها بيش از ٢٠ نمايشگاه گروهي و انفرادي در ايران و خارج از کشور برگزار کرده است. به بهانه برگزاري ششمين حراج تهران با اوگفت وگويي کرديم که مي خوانيد.
    
     در ابتدا کمي درباره نکات مثبت و منفي حراج تهران صحبت کنيم. از ديدگاه شما حراج اخير چطور بود؟
     حراجي ها هميشه موافقان و مخالفاني داشته؛ به نظر من ششمين دوره حراج تهران نکات مثبتي داشت؛ طبعا هر رويدادي نقطه ضعف هايي نيز دارد و هنر آينه تمام نماي يک جامعه است؛ اما چيزي که اهميت دارد، اين است که سعي کنيم به نکات مثبت توجه کنيم.
    
     نکات مثبت اين دوره از نظر شما چه چيزهايي بود؟
     حراج تهران نخستين حراجي است که در کشور با استانداردهاي بين المللي برگزار مي شود. تصور مي کنم برگزاري ششمين دوره با حضور جوانان و در فضايي جديد، نويد رونق اقتصاد هنر است. همچنين آثاري که در حراج تهران ارائه مي شود، بعد از هر دوره وقتي بيرون از حراج ارائه مي شود، قيمتش بيشتر شده و اين تاثير گذار است و به نوعي مي توان آن را ويتريني از آثار هنرمندان ايران دانست. اقتصاد هنر، علمي تطبيقي و بين رشته اي است که با به کارگيري تحليل هاي اقتصادي، جامعه شناختي، روان شناختي و...، کوشش مي کند مسائل دنياي هنر را يکپارچه کند. دانش اقتصاد هنر درباره سه محور گفت وگو مي کند؛ خلق اثر هنري، عرضه اثر هنري و مصرف اثر هنري. توزيع و مکانيسم هاي عرضه هنري به مقوله بازار هنر بر مي گردد. گالري ها، حراج ها، دوسالانه ها و سالانه ها براي هنرهاي تجسمي از اهميت زيادي برخوردار هستند؛ اما حراجي ها باعث انگيزه بيشتر براي اهالي هنر است؛ مجموعه داران، گالري داران، واسطه ها و هنرمندان با اين رويداد به وجد آمده و عموم مردم به هنرهاي تجسمي توجه مي کنند. بحث اقتصادي و قيمت هاي نجومي وارد گفت وگوي اهالي فرهنگ و هنر شده و فضاي مجازي و اخبار را نيز در برمي گيرد.
    
     البته برخي انتقادها نيز به نحوه قيمت گذاري آثار مربوط بود... .
     بله، عده اي عقيده دارند قيمت بعضي آثار هنري که در حراج هاي معتبر دنيا عرضه مي شود، کاذب است يا برخي آثار کيفيت لازم را ندارد؛ اما بايد به اين نکته توجه داشت که اقتصاد هنر تابع عوامل متعددي است. اگر به آمار فروش و قيمت ها نگاه کنيم، در ١٥ سال گذشته، رقم هايي شکل گرفته که قبل از اين جريان تصورش ممکن نبود، البته گاهي ارقام در حراج ها شتاب زده بالامي رود و همين موضوع شايد به يک هنرمند در مقطعي لطمه بزند يا فروش نرفتن اثري، بازار نقاش را کساد کند؛ ولي در مجموع سياست هاي اقتصاد هنر بسيار مهم و تعيين کننده خواهد بود. اگر پيکاسو رکوردهاي زيادي در قيمت فروش آثارش دارد، نه فقط به خاطر آثارش بلکه به دليل اراده او براي ديده شدن و تعاملش با گالري ها و مجموعه داران بوده است؛ مسلما هنرمنداني بهتر از او بوده اند ولي شخصيت و کاريزماي او را نداشته يا انگيزه براي فعاليت حرفه اي نداشتند و عوامل ديگري نيز تاثيرگذار است.
     برآيند تمام اين عوامل باعث افزايش قيمت خواهد بود. آثار برخي از هنرمندان آن چنان که بايد ديده نشده يا شناخته شده نيستند؛ ولي با وجود شبکه هاي مجازي، اين شانس در آينده برايشان وجود خواهد داشت؛ روابط و تعامل آنها با گالري دارها و مجموعه داران باعث مي شود هنر آنها ديده و زمينه فعاليت حرفه اي فراهم شود. افراد ديگري نيز هستند که به واسطه ارتباطات موثر با جامعه هنري از چهره هاي مطرح اين حوزه محسوب مي شوند و بالطبع، ارائه آثارشان درحراج هايي از اين دست، توجهات بسياري را به خود معطوف مي کند.
    
     به صحبت هاي پيشين شما برمي گردم، اينکه تا چه حد مي توان اميدوار بود که برگزاري چنين حراج هايي به اقتصاد هنر ايران کمک کند؟
     دهه ٨٠ تحولي در خود داشت. اولين اکسپوي تهران و حراج کريستيز، اسم پيشگامان هنر نوگراي ايران را سر زبان ها انداخت. اخبار فروش آثار هنري در رويدادي بين المللي توجهات را به خود جلب کرد. مراسم حراج که در فيلم ها ديده بوديم، حالابراي هنر مدرن و معاصر ما رخ داده است. زماني که آثار هنري در حراج فروخته مي شود، عده اي سرمايه گذاري مي کنند و آثاري خريداري مي شود؛ اين يکي از اتفاقات خوبي است که از طريق حراج ها رقم مي خورد.
    رويايي که رنگ واقعيت گرفت / گفت وگو با احمد ميرزازاده (احمدميرزا)
    


 روزنامه شرق، شماره 2780 به تاريخ 29/10/95، صفحه 10 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 12 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله صفه
متن مطالب شماره 84، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است