آرشیو سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۲
صفحه آخر
۲۰

اهانت بزرگ

دکتر علی دارابی ( استاد دانشگاه)

سلمان رشدی نویسنده هندی الاصل انگلیسی در سال 1367 شمسی، رمانی نوشت که با نام آیات شیطانی انتشار یافت. در این رمان علاوه بر این که به دین مبین اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) اهانت شد، بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان نیز به روشی جاهلانه و نابخردانه مورد استهزا قرار گرفت.

کشورهای غربی که مدعی احترام به تمام فرهنگ ها و ادیان هستند، از تالیف و انتشار کتاب آیات شیطانی حمایت کردند و نظر مساعد آنان حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود.

در برابر این رفتار دولت های غربی، امام خمینی (ره) حکم ارتداد نویسنده و ناشران مطلع از محتوای کتاب را صادر کردند و باعث بیداری مردم جهان بویژه مسلمانان شدند تا از تکرار چنین اهانت هایی به اسلام جلوگیری شود.

پس از صدور این فتوا که در نوع خود کم نظیر محسوب می شد، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان به حمایت از آن برخاستند و هزاران مسلمان خشم خود را در خیابان ها فریاد زدند. دولت های غربی نیز به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند.

رشدی مرتد از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلندیارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه هایی کلان به عهده گرفت. هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان حدود یک میلیون پوند در سال برآورد شده است.

گروهی با انگیزه کاهش فشارها بر سلمان رشدی این نقشه را مطرح کردند که اگر سلمان رشدی توبه کند، حکم نیز ملغا می شود، ولی حضرت امام (ره) این توطئه را خنثی کرده و فرمودند «اگر سلمان رشدی زاهد زمان هم شود، تغییری در حکم ایجاد نخواهد شد.»

توهین به مقدسات ادیان الهی ممنوع است و نمی توان به بهانه آزادی، آن را مخدوش کرد. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم مسلمانان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده های میلیاردی مسلمین در مصاف با کفر پدید آورد که با گذشت سال ها از آن رویداد، هنوز هم این موج اسلامی ادامه دارد.

در نقد آیات شیطانی کتاب ها و تالیفات زیادی نوشته شد؛ اما من نقد عالمانه، مستدل و امروزین دکتر سیدعطا الله مهاجرانی را که توسط موسسه اطلاعات منتشر شده است، می پسندم و مطالعه آن را توصیه می کنم.