آرشیو یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۹
سیاسی
۲

سخنگوی مجلس خبرگان خبر داد: کمیته محرمانه تعیین گزینه های شایسته برای رهبری

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری از کمیته ای محرمانه در کمیسیون اصل 107 و 109 مجلس خبرگان رهبری یاد کرد و گفت: براساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، مجلس باید در آستین خود 10 جایگزین رهبری داشته باشد و این موضوع طی 20 سال اخیر دنبال شده است؛ به همین علت کمیته ای محرمانه در مورد تعیین اشخاصی که می توانند شایسته مقام ولایت فقیه باشند، تلاش کرده است و فقط رهبر انقلاب اسلامی می توانند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند و هیچ فرد دیگر حتی بنده نه تنها دنبال آن نرفته بلکه نمی خواهم آن را پیگیری کنم تا مطالب محرمانه را ببینم.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی روز گذشته در نشست خبری افزود: اگر مسئولی در مقابل مواضع ولایت موضع بگیرد، مشروعیت خود را زیر سوال برده است ولی این امر باید اثبات شود و نمی‎توان به صرف یک جمله، نتیجه قطعی گرفت.

وی همچنین از اصلاح آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد و خاطرنشان کرد: اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری در قالب طرحی با 36 ماده و 24 تبصره در کمیسیون آیین نامه در حال بررسی است که امیدواریم بررسی آن تا اجلاس به پایان برسد. خاتمی افزود: مجلس شورای اسلامی به منظور نامنویسی، کفی را تعیین کرده است که شامل مدرک کارشناسی ارشد است؛ چنین چیزی آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیست که این مساله از عجایب بود که باید اصلاح شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: مساله دیگر درخصوص مساله سن و سال است؛ کف و سقف سن عضو مجلس باید به شکل منطقی باشد؛ ترکیب مجلس خبرگان رهبری باید به شکلی باشد که وقتی که به انتخاب حساس و کلیدی می‎رسند، مردم به آنها اعتماد کنند؛ یعنی بین مجلس خبرگان و شورای اسلامی تفاوت‎هایی وجود دارد زیرا مجلس شورا با زندگی مردم سر و کار دارد ولی مجلس خبرگان رهبری به کلان‎ترین انتخاب دست می زند. گفتنی است دومین اجلاس خبرگان پنجم سه شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار می شود.