آرشیو یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۹
اقتصادی
۶
گزارش

آغاز فروش نوروزی کسبه پلاسکو

حمایت از پلاسکویی ها با خرید کالای ایرانی

راهروهای خالی و تاریک مجتمع نور، حالابا حضور پلاسکویی ها جان گرفته است. از حدود 20 روز پیش، کاسبان پلاسکو در مجتمع نور ساکن شدند و از روز گذشته نیز فروش نوروزی شان را آغاز کردند. از 570 واحد ساختمان پلاسکو، اکنون صاحبان 200 واحد در مجتمع نور مستقر شده و فعالیت خود را در محل کار جدید به طور رسمی آغاز کرده اند، البته روند استقرار واحدهای دیگر نیز ادامه دارد. مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان به ایرنا توضیح می دهد:«از آنجا که تولیدی های این اصناف خارج از ساختمان پلاسکو بوده، در این مدت تولید همچنان ادامه داشته است و اکنون این واحدهای صنفی آماده عرضه تولیدات خود هستند.» در مجموع یک هزار و 200 واحد تولیدی در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد آن فعال بود؛ 1500 میلیارد تومان خسارت به این واحدها وارد شد و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند.

بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان مرکز پخش استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند. در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.

پس از حادثه تلخ پلاسکو، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مسئول بسرعت برای اسکان کاسبان و جبران ضررهای آنها اقدام کردند و حالابرای رونق مجدد فعالیت آنها، حمایت های مردمی فراتر از رفتارهای احساساتی لازم است. درودیان درباره حمایت از تولید ملی می گوید:«هم اکنون بخشی از تولیدکنندگان ما در زمینه پوشاک آسیب دیده اند و مردم باید با خرید پوشاک ایرانی برای شب عید، از آنها حمایت کنند.آسیب دیدگی فقط متوجه واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو نیست، برخی کارخانه ها و واحدهای تولیدی کشور از فعالیت افتاده اند و تا زمانی که از طرف مردم حمایت نشوند، نمی توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند.» رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان با تاکید بر مرغوبیت کالای ایرانی ادامه می دهد:«مواد اولیه واحدهای تولیدی ایران یا از پارچه های مرغوب داخلی یا پارچه های با کیفیت تایلند تولید می شود؛ از نظر دوخت نیز تولیدات ایرانی در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد.»