آرشیو یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۹
جهان
۲۰
خاورمیانه

پایان نشست ژنو 4؛ «دی میستورا» به ادامه مذاکرات در ژنو 5 امیدوار شد

گروه جهان/ سرانجام مذاکرات ژنو 4 پس از 9 روز مذاکرات فشرده در حالی به کار خود پایان داد که هیات های مذاکره کننده این گفت و گوها را در مقایسه با گفت و گوها و نشست های سابق در ژنو «مثبت تر» ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، در پایان چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه در «ژنو» با بیان اینکه نمایندگان دولت دمشق و معارضان برای دستیابی به صلح بر سر«دستور کار روشنی» به توافق رسیده اند، تاکید کرد: دور بعدی مذاکرات ژنو، پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد شد. این در حالی است که نشست آتی آستانه نیز که با ابتکار و همکاری روسیه، ایران و ترکیه کلید خورد، 24 اسفند ماه برگزار خواهد شد.

دی میستورا در کنفرانس خبری بعد از نشست با هیات نظام و مخالفان سوریه گفت: هدف از دور چهارم مذاکرات که 23 فوریه آغاز شد اجرای قطعنامه بین المللی 2254 بود. دستور کار نشست صریح بود که قرار شد طی شش ماه بر تمامی مسائل ویژه تشکیل یک حکومت غیرطایفه ای با مشارکت همه، توافق شود؛ تمامی مسائل مربوط به تعیین جدول زمانی برای پیش نویس قانون اساسی جدید طی شش ماه محقق شود؛ تمامی تدابیر مربوط به انتخابات آزاد و شفاف بعد از تعیین قانون اساسی اتخاذ شود که باید طی 18 ماه تحت نظارت سازمان ملل و با حضور سوری های خارج از کشور محقق شود. همچنین استراتژی مبارزه با تروریسم، اقدامات امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد اعتماد میان مدت دنبال شود.

گزارش های منتشره پیرامون روند این مذاکرات در حالی است که دی میستورا، برگزاری گفت و گوهای مستقیم میان طرف های مذاکره کننده را بعید دانسته و تاکید کرده که هنوز هم گروهی در سوریه هستند که اعتقاد دارند، گزینه نظامی یا راه حل نظامی (برای حل بحران این کشور) وجود دارد، اما این یک خواب و خیال است و در نهایت، فقط راه حل سیاسی است که خواسته های مشروع مردم سوریه را برآورده می سازد.