آرشیو یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۹
جهان
۲۰
سرزمین  های اشغالی

انتقال سفارت امریکا از «تل آویو» به «قدس» کلید خورد

با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید و تمایل زیاد وی به راه حل تاسیس دو کشور مستقل یهودی و فلسطینی و در پی آن کلید خوردن انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس اشغالی در روز جمعه توسط هیاتی از کنگره امریکا، اتحادیه اروپا اظهار نگرانی و اعلام کرد که تصمیم گرفته در تعامل با اسرائیل بالاخص در توقف شهرک سازی، سیاستی واحد را اتخاذ کند.

به گزارش ایرنا، روز جمعه هیاتی رسمی از کنگره امریکا به منظور بحث و بررسی مساله انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس، وارد فلسطین اشغالی شدند. این هیات به نمایندگی از کمیته فرعی امنیت ملی وابسته به مجلس نمایندگان امریکا به فلسطین اشغالی سفر کرده تا در این سفر 24ساعته موضوع انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس را از جنبه های عملی و سیاسی بررسی کنند. این هیات قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شمار دیگری از مسئولان این رژیم در شهر قدس دیدار کرده و از برخی مراکز و اماکن نیز در این شهر بازدید کند. این انتقال سفارت در حالی انجام می شود که دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، سفارت این کشور را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

در مقابل دیپلمات های اروپایی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست واحد و شفاف از سوی اتحادیه اروپا در خصوص رژیم صهیونیستی، از تلاش بروکسل برای برگزاری گفت و گوهای سطح بالابا مقامات تل آویو درباره توقف شهرک سازی ها و روند موسوم به «صلح خاورمیانه» خبر دادند؛ چرا که یکی از مهم ترین دغدغه های اروپاییان مساله گسترش شهرک سازی از طرف تل آویو بوده است. به نوشته واشنگتن پست، دیپلمات های بروکسل اعتقاد دارند که موضع اتحادیه اروپا در خصوص تعامل با اسرائیل باید شفاف و روشن باشد؛ بخصوص اینکه دولت امریکا درباره منازعه بین اسرائیل و فلسطینی ها که چندین دهه به درازا کشیده، موضع روشنی اتخاذ نکرده است. در واقع تمایل ترامپ به حمایت از تل آویو و اقدام اخیرش در انتقال سفارت امریکا به قدس، اروپا را نگران و وادار کرده از هر فرصتی و در هر سطحی از جمله سطوح عالی برای ارائه و اجرای دیدگاه های خود بهره ببرد.