آرشیو شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۲
دانش
۷
شایعات غیرعلمی

آتشفشان دماوند فعال شده است!

سپیده شعرباف

فیلمی این روزها در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد آتشفشان دماوند پس از سال ها دوباره فعال شده است. واقعیت این است که فعال شدن آتشفشان دماوند بعد از 40هزار سال و فوران گدازه های آتشفشانی که در این فیلم نشان داده شده، فقط ناشی از یک احساس هیجانی است.

دماوند، بلندترین قله ایران، کوهی آتشفشانی است که در رشته کوه البرز و شمال تهران واقع شده است. این یادگار دوران چهارم زمین شناسی، عارضه ای نسبتا جوان در زمین به شمار می رود و در حال حاضر نیز گازهای گوگردی از دهانه آتشفشانی آن خارج می شود. این کوه همواره در داستان های اسطوره ای ایرانی نقش مهمی ایفا کرده و اکنون نیز هر سال میزبان کوهنوردانی است که در ایام مختلف سال از سراسر ایران به این قله صعود می کنند.

آتشفشان دماوند همواره فعالیت های اندکی دارد و بخارهایی از دهانه آن خارج می شود که برای این کوه طبیعی است. نوع آتشفشان دماوند به شکلی است که هیچ گاه مواد مذاب از آن خارج نمی شود، بنابراین نمی توان گفت در این سال ها دماوند خاموش بوده است. اتفاقی که در مورد این آتشفشان می افتد این است که در سال های پربارش، با نفوذ آب به دهانه های قله، جریانی از بخار آب از دهانه آن خارج می شود و به نظر می رسد این آتشفشان فعال شده است. حتی ممکن است این اتفاق برای کوهنوردان باسابقه که بارها به قله دماوند صعود کرده اند نیز تازگی داشته باشد و تصور کنند آتشفشان فعال شده است. در حالی که فیلم منتشرشده نیز همچنان بخار خارج شده از دهانه آتشفشانی دماوند را نشان می دهد.

گازها و بخاراتی که در همه سال ها از دهانه آتشفشان دماوند خارج می شود، وجود چشمه های آب گرم در منطقه دماوند و پرتاب موردی گدازه های آتشفشانی نشانه های بارز فعال بودن این آتشفشان است، بنابراین فعال بودن آتشفشان دماوند تهدید به شمار نمی رود. اما به دلیل موقعیت ویژه قرارگیری این کوه آتشفشانی روند فعالیت های آن باید همواره پایش شود. کوه دماوند در ارتباط با گسل های اطراف و بخصوص تحت تاثیر گسل مشاست. همچنین این کوه نزدیک پایتخت، شهر دماوند و روستاهایی قرار گرفته که جمعیت قابل توجهی دارند. با این اوصاف بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر فعالیت این کوه آتشفشانی خطری ندارد و نشانه ای از فوران آتشفشانی در آن دیده نمی شود.