|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان95/12/28: افسانه غرانيق و آيات شيطاني
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21679
سه شنبه سوم مرداد ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21588 28/12/95 > صفحه 6 (پاورقي) > متن
 
      


افسانه غرانيق و آيات شيطاني
چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي

نويسنده: مصطفي ميرزايي

گفته مي شود سلمان رشدي در خيال پردازي خود از افسانه غرانيق،بيشتر متاثر از آثار مونتگمري وات بوده است. بايد توجه شود پردازش رمان گونه از افسانه غرانيق براي تقدس زدايي از تصوير پيامبر اعظم(ص) در حالي صورت مي گيرد که زمينه را براي تشکيک در حقانيت و خطاناپذيري «وحي الهي» و به تبع آن خطاپذيري قرآن کريم مهيا مي کند. همان گونه که در ادامه خواهد آمد، توسل سلمان رشدي به سبک رئاليسم جادويي و استفاده از عنصر خيال و استفاده از مفاهيم جادو و طلسم، همگي براي شبهه سازي در مورد پديده وحي الهي، انجام گرفت. رمان سلمان رشدي با توسل به شيوه هاي پست مدرن در حوزه ادبيات داستاني نوشته شده است اما خط اصلي رمان چيز جديدي نيست و سابقه اي به اندازه تاريخ اسلام دارد. تشکيک در عصمت پيامبر اعظم(ص) و مشتبه سازي حقانيت وحي، نشان از يک جنگ فکري طولاني مدت دارد. هنگامي که پيامبر (ص) دعوت خود به اسلام را در مکه آشکار ساختند مشرکان پيشاپيش به ايجاد درگيري فکري مشابه به آن چه امروز غربي ها با توسل به کتاب آيات شيطاني انجام مي دهند، پرداختند. يکي از اصلي ترين خطوط اين مبارزه آن بود که قرآن و نبوت، مفاهيم و پديده هاي بشري پنداشته شوند. چنان که قرآن کريم نيز در بسياري از آيات متعرض اين نکته شده است:
    «ولقد نعلم انهم يقولون انما يعلمه بشر»(نحل / 103) «ما کاملاً آگاهيم که (کافران) مي گويند آن کس که مطالب اين قرآن را به رسول مي آموزد بشري است.» و «ان هذا الاقول البشر» (مدثر / 25) «اين آيات گفتار بشري بيش نيست»
    البته بايد توجه شود نثر نفرت انگيز کتاب سلمان رشدي سبب شد نتواند به سبک کتب شرق شناسي در مورد اصول اسلامي تشکيک ايجاد کند. علامه سيد مرتضي عسگري در اين رابطه مي گويد: «بيشتر مستشرقان مي کوشيدند با نوشته هاي خود ثابت کنند که قرآن پديده اي بشري است و اسلام پيوسته تغيير و تحول يافته است و اين که قرآن متناسب با عصر خود بوده است و امروز بايد مسلمانان تحول بيابند و افکار و قوانيني را در پيش بگيرند که با عصر کنوني تناسب داشته باشد. اما مولف کتاب آيات شيطاني، رويه و روال مستشرقاني را که سعي داشتند با فريب و نيرنگ به ستيز با انديشه اسلامي بپردازند، کنار گذاشته و مانند صهيونيزم به جنگ با اسلام برخاسته است.»۱ از اين جهت بايد هدف نگارش و نشر کتاب سلمان رشدي را شهروندان کم اطلاع غربي از اسلام، دانست که ممکن است تحت تاثير القائات آيات شيطاني قرار گيرند. طبعا غربي ها هم انتظار نداشتند بتوانند با حمايت از رمان سلمان رشدي، اعتقادات مسلمانان را تحت تاثير قرار دهند بلکه موضوع آن بود که «نوع واکنش» مسلمانان به مسئله سلمان رشدي مي توانست به «اختلاف افکني» ميان مسلمانان و تفکيک کردن اصطلاحا مسلمانان ميانه رو با مسلمانان افراطي بيانجامد. اين هدف نيز به خاطر حمايت گسترده مسلمانان از فتواي امام خميني(ره) تا ميزان بالايي محقق نشد.
    
     رئاليسم جادويي و کتاب آيات شيطاني
    نثر کتاب آيات شيطاني، با سبک «رئاليسم جادويي»۲ نوشته شده است. گفته مي شود اصطلاح «رئاليسم جادويي»۳ براي اولين بار در سال 1925 توسط هنر شناس آلماني، فرانس رو۴ مطرح گشت. او از اصطلاح رئاليسم جادويي استفاده کرد تا آثار هنري گروهي از هنرمندان آلماني که خود را عينيت گرايان نو مي ناميدند، نقد کند. به طور کلي امروزه اصطلاح رئاليسم جادويي به مجموعه آثار داستاني اطلاق مي گردد که در آن عناصر حقيقت گرايي، خيال، فانتزي، سحر و جادو در هم آميخته باشد. در اين تلفيق گاه قالبي پديد مي آيد که به هيچ يک از عناصر اوليه شباهت ندارد. نکته مهم آن است که در اين سبک، در هم آميختگي دو عنصر واقعيت و خيال آن چنان زيرکانه انجام مي شود که تمامي حوادث خيالي، کاملاً حقيقي و طبيعي جلوه گر مي گردند؛ آنچنان که خواننده به راحتي پذيراي کنش ها و حوادث فرا واقعي مي گردد. امروزه سبک رئاليسم جادويي توسط بسياري از نويسندگان «استعمار نو» استفاده مي شود، به جز سلمان رشدي، افرادي نظير آنجلاکارتر۵ و اما تننت۶ از جمله نويسندگاني هستند که براي اهداف استعمار انگليس قلم مي زنند و به نويسندگان استعمار نو لقب گرفته اند. برخي از منتقدين ادبيات داستاني، بر اين باور پافشاري مي کنند که اين سبک داستان نويسي با توجه به نوع جامعه و بافت اجتماعي کشورهاي جهان سوم پديد آمده است. آنان مي گويند که کشورهاي استعمار زده، پيوسته براي آرام کردن خود از بند اسارت و به منظور رهايي از مشکلات عديده ي اقتصادي، سياسي و اجتماعي به عالم خيال پناه مي برند و بيشتر دوست دارند، شاهد جادو و طلسم به عنوان عامل ياري رسان در داستان باشند.
    
    ۱ - پيشين، ص13.
    ۲- Magic Realism
    ۳- Magischer Realismus
    ۴- Franz Roh
    ۵- Angela Carter
    ۶- Emma Tennant
    افسانه غرانيق و آيات شيطاني / چرايي و چگونگي انتشار کتاب موهن سلمان رشدي
    


 روزنامه كيهان، شماره 21588 به تاريخ 28/12/95، صفحه 6 (پاورقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 102 بار
    



آثار ديگري از "مصطفي ميرزايي"

  چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي-بخش پاياني. نامه يك شهروند يوناني: آيت الله خميني رهبري پر ارزش براي كشور و مذهبش است
مصطفي ميرزايي، كيهان 26/1/96
مشاهده متن    
  دو پيام عمده جريان الحادگرايي / چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي - 18
مصطفي ميرزايي، كيهان 23/1/96
مشاهده متن    
  تكرار توطئه يهوديان صدر اسلام در قرن حاضر / چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي - 17
مصطفي ميرزايي، كيهان 21/1/96
مشاهده متن    
  اهانت آيات شيطاني به تمام اديان ابراهيمي / چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي - 16
مصطفي ميرزايي، كيهان 16/1/96
مشاهده متن    
  توهمات يك نويسنده مرتد در بستر رئاليسم جادويي / چرايي و چگونگي انتشار كتاب موهن سلمان رشدي -15
مصطفي ميرزايي، كيهان 14/1/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم اعصاب كاسپين
متن مطالب شماره 9، Jul 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است