آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۸۲۹
جهان
۸

هشدار وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی

پایان صبر استراتژیک

درحالی که «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، هشدار می دهد در برخورد با کره شمالی گزینه نظامی روی میز است؛ جامعه اطلاعاتی و مقام های دفاعی آمریکا پیش بینی کرده اند که کره شمالی به زودی دست به یک دور جدید آزمایشات موشکی و هسته ای خواهد زد. به گزارش بی بی سی، تیلرسون در واکنش به اقدامات نظامی کره شمالی گفت: ممکن است سیاست کنونی آمریکا در قبال کره شمالی تغییر کند و افزود ایالات متحده گزینه نظامی را علیه کره شمالی مردود نمی داند.

به گزارش بی بی سی، تیلرسون گفته است یکی از اهداف سفر منطقه ای او، تمرکز بر یافتن «رویکردی جدید» نسبت به کره شمالی است. او گفت که همه تلاش های دو دهه گذشته برای غیرهسته ای کردن کره شمالی، با شکست مواجه شده است.

وزیر خارجه آمریکا که در یک نشست خبری مشترک با یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی، شرکت داشت، افزود: «بگذارید به صراحت بگویم که سیاست شکیبایی استراتژیک ما درباره کره شمالی به انتها رسیده و ما سرگرم بررسی مجموعه ای از اقدامات امنیتی و دیپلماتیک هستیم؛ درحالی که همه گزینه ها روی میز قرار دارد». وی هشدار داد اگر کره شمالی امنیت کره جنوبی را تهدید کند، «با واکنش مناسب مواجه خواهد شد».

رکس تیلرسون درباره نوع برخورد با کره شمالی گفت: «اگر آن کشور تهدید ناشی از برنامه تسلیحاتی خود را به سطحی افزایش دهد که از نظر ما مستلزم اقدام عملی باشد، آنگاه گزینه نظامی روی میز خواهد بود». درهمین حال، شبکه سی ان ان گزارش داد مقامات آمریکایی در حال رصد نزدیک برنامه های نظامی کره شمالی هستند و نشانه های فزاینده ای از فعالیت های نگران کننده در کره شمالی یافته اند. طبق گفته مقامات، منبع اصلی این اطلاعات برای آمریکا ماهواره های جاسوسی هستند که حکومت کره شمالی را از فضا تحت نظر دارند؛ بنابراین قابلیت چندانی برای فهمیدن کامل تصمیم های رهبر کره شمالی وجود ندارد. همچنین بر اساس گزارشات، کره شمالی اقدامات تازه ای برای پنهان کردن فعالیت هایش از ماهواره ها انجام داده و مقامات آمریکا به سی ان ان گفته اند: به تازگی کره شمالی یک سری از پرتاب گرهای موشک های بالستیک خود را برای جلوگیری از ردیابی واشنگتن به مکان های دیگر منتقل کرده است.