آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۶۰
جهان
۱۲

«گوترش» گزارش «اسکوا» را حذف کرد

عقب نشینی سازمان ملل از <آپارتاید> خواندن اسرائیل

گروه جهان/ تنها 48 ساعت پس از انتشار گزارش انتقادی سازمان ملل از سیاست های تبعیض آمیز رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بر اثر فشار امریکا و اسرائیل گزارش کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل متحد «اسکوا» را حذف کرده است.

به گزارش ایسنا، کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل متحد «اسکوا» روز چهارشنبه رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت تبعیض نژادی (آپارتاید) علیه ملت فلسطین متهم کرده بود. این گزارش اسرائیل را متهم کرده بود که نظام آپارتاید علیه کل ملت فلسطین تشکیل داده است. در این گزارش تصریح شده تا زمانی که نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان از بین نرفته است، نمی توان راهکار تشکیل دو کشور یا طرح منطقه ای و بین المللی دیگری را به منظور پایان دادن به منازعه فلسطینی صهیونیستی به مرحله اجرا درآورد.

این گزارش مورد استقبال جنبش حماس قرار گرفت و فوزی برهوم، سخنگوی حماس این گزارش را نشانگر حمایت یک سازمان بین المللی از حقوق حقه ملت فلسطین و پرده برداشتن آن از ماهیت رژیم صهیونیستی و طرح خطرناک آن در منطقه خواند. در مقابل دولت امریکا از دبیرکل سازمان ملل خواست تا گزارش صادر شده از سوی این سازمان درباره سیاست های نژادپرستانه اسرائیلی ها را نقض کند. پیشتر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده بود که از گزارش صادر شده توسط «کمیته اقتصادی اجتماعی غرب آسیا» (اسکوا) سازمان ملل اطلاعی ندارد اما نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل اعلام کرد که باید این گزارش به طور کامل لغو شود.