آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۶۰
جهان
۱۲
اروپا

حزب حاکم پیروز انتخابات پارلمانی شد

«نه» هلند به تندروها

در سایه جدال لفظی شدید بین آنکارا و آمستردام، مردم هلند روز چهارشنبه با استقبال کم نظیرشان از انتخابات پارلمانی این کشور یک «نه» بزرگ به کاندیدای ضد مسلمانان و راستگرای این کشور به نام «خرت ویلدرز» گفتند.

به گزارش ایرنا، حزب راست افراطی «خرت ویلدرز» که مبارزات انتخاباتی اش پربود از شعارهای ضد مهاجر و ضد مسلمان نتوانست آرای اکثریت مردم را جلب کند؛ بنابراین حزب «مارک روته»، نخست وزیر کنونی هلند توانست با 31 نماینده بیشترین کرسی های پارلمان این کشور را از آن خود کند. پس از حزب روته، حزب ویلدرز توانسته است 19 کرسی پارلمان را کسب کند.

وی پس از اعلام نتایج ابراز تمایل کرده است به مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی دعوت شود. حزب مارک روته در این دوره از انتخابات تنها 19 کرسی به دست آورد که نسبت به دوره گذشته حدود 10 کرسی از دست داده است، با وجود این می تواند با ائتلاف با دیگر احزاب، اکثریت لازم برای تشکیل کابینه آتی هلند را فراهم کند. حزب پوپولیست راستگرا همچنین حزب دموکرات مسیحی و حزب لیبرال های چپ نیز هر یک 19 کرسی در پارلمان کسب کردند. حزب سبزها نیز احتمالا 16 نماینده در پارلمان آتی هلند خواهد داشت. نیویورک تایمز روز پنجشنبه در سرمقاله خود نوشت «نه» بزرگ مردم هلند به سیاست های افراطی ضد مسلمانان مایه دلگرمی است؛ اما ظهور تفکرات پوپولیسم راست افراطی در اروپا همچنان زنگ خطر است. نخست وزیر هلند پس از انتخابات گفت: امشب شبی است که هلند پس از برگزیت، پس از انتخابات امریکا به نوع غلط پوپولیسم گفت که متوقف شود.

همچنین «پیتر آلتمایر» رئیس دفتر صدراعظم آلمان، نتایج اولیه را به مردم هلند تبریک گفت. بیش از 13 میلیون هلندی می توانستند در این انتخابات آرای خود را به صندوق ها بریزند. بیش از 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این رقم بالاترین نرخ مشارکت طی 31 سال اخیر در این کشور است. نتیجه قطعی انتخابات پارلمانی هلند سه شنبه هفته آینده اعلام می شود. خبر دیگر اینکه یک روز پس از برگزاری انتخابات هلند «چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت هیچ تفاوتی میان لیبرال های حاکم در هلند با حزب «فاشیست» به رهبری ویلدرز وجود ندارد و آنها طرز فکر مشابهی دارند.