آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۸۸
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

یک جامعه شناس مطرح کرد: تازه به دوران رسیده ها برای اسکار ذوق می کنند!

یک جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ذوق زدگی ناشی از کسب جایزه اسکار را نوعی «تازه به دوران رسیدگی فرهنگی» توصیف کرد.

ناصر فکوهی در گفت وگو با فرارو گفت: از علاقه مندان سینمای اصغر فرهادی نیستم و آن را بخشی از بدنه سینمای ایران می دانم که خود را در طبقه بندی «اجتماعی» قرار می دهد؛ از لحاظ سبک نیز معتقدم فرهادی دائما خود را در فیلم هایش تکرار می کند و نوعی روایت هیچکاکی دارد که محیط اجتماعی اش را یک «طبقه متوسط مفروض شهری» گرفته و درباره آن با دیدگاهی اگزوتیک داستان پردازی رومانتیک می کند.

وی افزود: شخصا فکر می کنم واکنش بهتر آقای فرهادی بعد از عمل ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود به این کشور، آن بود که فیلم خود را از رقابت بیرون می آورد و نه آنکه وارد بازی رقابت میان هالیوود و کاخ سفید بشود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما آنچه از این هم برای من جالب توجه تر بود اینکه بسیاری از «ملی گرایان» از اینکه نام ایران به «افتخار» رسید و «آبروی ما خریده شد» سخن می گویند و البته نمی دانیم در گفتمان ملی گرایی راست جدید چطور می توان برنده شدن یک جایزه در یک سیستم غیر ایرانی که نماینده نظامی است که ایران در صد سال اخیر بارها از آن ضربه خورده و امروز هم هنوز کشور ما را تهدید می کند، را برای کشور «افتخار» به حساب آورد.

فکوهی تصریح کرد: آنچه ما با این جایزه کردیم، به نظرم گویای نوعی تازه به دوران رسیدگی فرهنگی بود که به شدت با بازی های سیاسی از هر دو جهت نیز پیوند خورده بود.