آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۳۷۷۲
کتاب
۱۰

وقت سفر ندارید،«سباستین» را بخوانید

منصور ضابطیان (روزنامه نگار، نویسنده و برنامه ساز)

کسانی که اهل سفر هستند یا به هر دلیلی امکان سفر ندارند، پیشنهاد می دهم جدیدترین کتاب مرا بخوانند: «سباستین» که سفرنامه من به کوبا است.

این کتاب زمستان امسال از سوی نشر «مثلث» منتشر شده و شرح سفر و عکس های خودم از کوبا است.

این کتاب در ادامه روند سفرنامه نویسی منصور ضابطیان تالیف شده است و روایتی است از سفر این روزنامه نگار وبرنامه ساز به کشور کوبا که در بهار سال 1395 انجام شده است.

منصور ضابطیان که علاقه زیادی به سفر دارد، پیش تر هم مشاهدات خود را از سفر به کشورهای گوناگون نوشته است اما سفرنامه های قبلی اش درباره چند کشور مختلف مانند ایتالیا، اسپانیا و... بوده است. درواقع کتاب تازه او «سباستین» این تفاوت را با آثار پیشین او دارد که تنها شامل متن سفرنامه او به همراه تصاویری است که از سفر به سه شهر هاوانا، ترینیداد و وینالس تهیه کرده است و برخلاف دو کتاب قبلی این نویسنده و روزنامه نگار، تنها اثری است که در آن تنها به یک کشور و مشاهداتش از آن پرداخته است.

هرچند نویسندگی حرفه اصلی منصور ضابطیان نیست ولی او هم مانند برخی دیگر از روزنامه نگاران آرزو دارد روزی نویسندگی را پیشه کند: «آرزویم این است که بتوانم روزی تنها به این شغل بپردازم. البته سفرنامه نوشتن هم ریشه در علاقه ام به سفر دارد. وقتی نویسندگی را دوست داشته باشی و در آن زمینه کار کنی و البته اهل سفر هم باشی حاصلش بدون شک سفرنامه است.»

او پیش تر درباره شیوه نوشتن این کتاب گفته است: «من معمولادر حین انجام سفر، سفرنامه نمی نویسم، بیشتر عکاسی می کنم و کلیدواژه هایی را نیز یادداشت می کنم، پس از مراجعه به آن عکس ها و کلیدواژه ها متن سفرنامه ام را تدوین می کنم.»

کتاب «سباستین» را نشر «مثلث» منتشر کرده است و مراسم رونمایی از آن نیز در یکی از آخرین روزهای ماه اسفند در کتابفروشی نشر هنوز برگزار شد.