|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم95/12/28: ستاره هاي سينما در سالي كه گذشت
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4831
چهارشنبه سوم خرداد ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 4788 28/12/95 > صفحه 8 (سينما) > متن
 
 


ستاره هاي سينما در سالي كه گذشت


نويسنده: علي رستگار

ستاره ها و چهره هاي سينمايي هميشه مورد توجه هستند و معمولادر صدر اخبار عرصه فرهنگ و هنر قرار دارند، اما برخي به دلايلي و در مقاطعي بيش از ديگر وقت ها، در کانون توجه قرار مي گيرند و به اصطلاح، سال سال آنها مي شود.
    اين در کانون توجه بيشتر قرار گرفتن و صدرنشيني در اخبار سينمايي يا مربوط به متن و درخشش بازيگران و کارگردان ها در فيلم ها و موفقيت در جشنواره فيلم فجر يا جشنواره هاي معتبر خارجي است و حتي محبوبيت نزد تماشاگران در اکران عمومي را دربرمي گيرد يا به مسائل حاشيه اي و جنجالي پيرامون آن چهره مربوط مي شود.
    در اين گزارش و در آستانه سال جديد، نگاهي فهرست وار به سينماگراني داريم که به دلايل مختلف در سال 95 درخشيدند و خبرساز شدند و از اين رو مي توان از آنها به عنوان چهره هاي سينمايي سال نام برد.
    
    شهاب حسيني؛ در اوج پختگي
    شهاب حسيني از آن بازيگراني است که به معناي واقعي کلمه، پله پله مسير موفقيت در بازيگري را طي کرد و يک شبه به شهرت و محبوبيت نرسيد. البته بازي حسيني در آن اوايل حضور و به عنوان مثال در آثاري چون پس از باران و پليس جوان در نقش يونس بهگر، جذابيت هايي داشت، اما اغراق هايي هم در آنها ديده مي شد. او هر چقدر جلوتر آمد، مختصات ديگري از بازيگري را نشان داد و نقش آفريني اش در قالب کاراکترهاي مختلف، عمق بيشتري پيدا کرد.
    همکاري با اصغر فرهادي در درباره الي، جنس بازي حسيني را به واقعيت نزديک تر و آن را باورپذيرتر کرد. همکاري بعدي او با فرهادي در جدايي نادر از سيمين و بازي در نقش حجت، مردي از طبقه فرودست جامعه، نقطه عطف کارنامه حسيني است.
    ادامه اين همکاري موفقيت آميز به فيلم فروشنده و ايفاي نقش عماد رسيد و حسيني، بازي متناسب و تاثيرگذاري در قالب اين شخصيت فرهنگي گرفتارِ يک اتفاق تلخ و سهمگين ارائه مي دهد. حيراني و ترديد در تصميمي قاطع براي انتقام و مقابله با وضع موجود، جلوه درخشاني در بازي حسيني مي يابد. بازي حسيني ابتدا در جشنواره معتبر کن موردتوجه داوران قرار مي گيرد و در اتفاقي بي نظير براي سينماي ايران، يک بازيگر از کشور ما برنده جايزه بازيگري اين رويداد مي شود و بعد هم مردم در اکران عمومي، اقبال ويژه اي به اين بازيگر نشان مي دهند.
    
    اصغر فرهادي کارگردان طبقه متوسط
    با رقص در غبار به عنوان نخستين فيلم سينمايي اصغر فرهادي، چشمه هاي خروشان تري از او نسبت به دوران کاري تلويزيوني اش ديديم و بعد شهر زيبا و بخصوص چهارشنبه سوري ما را بيش از پيش به فرهادي علاقه مند کرد. او از چهارشنبه سوري به بعد سراغ طبقه متوسط رفت و طوري با آدم هاي اين قشر روبه رو شد که کمتر چنين تصوير ملموس و تاثيرگذاري از آنها در سينما ديده بوديم.
    فرهادي با تثبيت جايگاه خود در سطح بين المللي، تصوير تازه اي از سينماي ايران به جهان ارائه داد و باعث شد، ذهنيت مخاطبان سينما در دنيا از کشور ما به فيلم هاي شاعرانه و مبتني بر نابازيگر منحصر نشود. فرهادي با فيلم جدايي نادر از سيمين، سينماي ايران را به اولين اسکارش رساند.
    فرهادي با فيلم اخيرش فروشنده، دوباره درخشيد و باوجود مخالفت ها و انتقاداتي، موفق شد هم جايزه بهترين فيلمنامه جشنواره کن را به دست آورد و هم به برخي جوايز مهم ديگر دست پيدا کند. فيلم فروشنده ضمن استقبال خوب مردمي در داخل، افتخار مهم ديگري نصيب سينماي ايران کرد و فرهادي براي دومين بار برنده جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان شد.
    
    ترانه عليدوستي؛ متين و جسور
    يکي از ضلع هاي مهم سه ضلعي فروشنده، ترانه عليدوستي است و نمي توان چشم ها را بر درخشش او به نقش رعناي جديدترين فيلم فرهادي بست. اتفاق تلخي که براي کاراکتر او در فروشنده مي افتد، محرک درام است و شخصيت مرد فيلم، عماد را با چالشي بزرگ و نفسگير روبه رو مي کند. بازي عليدوستي بخوبي ضربه و رنج ناشي از اين اتفاق را به تماشاگر منتقل مي کند.
    البته بخشي از خبرسازي او در سال 95 به همين بازي باکيفيت و تاثيرگذارش مربوط مي شود که باعث تحسين تماشاگران و منتقدان در جشنواره کن هم شد، اما آن چيزي که او را به صدر اخبار ايران و حتي جهان برد، تحريم اسکار بود. عليدوستي به دنبال دستور دونالد ترامپ، رئيس جمهور جديد و جنجالي آمريکا، مبني بر لغو صدور ويزا براي مهاجران هفت کشور ازجمله ايران، در توييتر خود به اين اقدام واکنش نشان داد و اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمي کند. حرکت عليدوستي که بدون هماهنگي با اصغر فرهادي صورت گرفت، ناخودآگاه او را هم براي تحريم اسکار يا رفتن به مراسم تحت فشار قرار داد. پس از حرکت ترانه، همه انتظار داشتند فرهادي هم با حرکتي مناسب، جواب بي احترامي ترامپ را بدهد. کارگردان فروشنده سرانجام با نوشتن متني، اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمي کند.
    همچنين اين بازيگر سينما در زمينه ادبيات هم خبرساز شد و کتاب تاريخ عشق نوشته نيکول کراوس با ترجمه او، استقبال خوب مردمي را در پي داشت.
    
    محسن تنابنده ؛ فرار از دست نقي
    عموم مردم در اين سال ها محسن تنابنده را بيشتر با نقش نقي معمولي در سري مجموعه پايتخت مي شناسند. گل کردن بازيگران در يک نقش خاص، گرچه باعث افزايش شهرت و محبوبيت آنها مي شود، اما در عين حال خطر کليشه شدن و درجا زدن در آن نقش و تيپ بخصوص را هم دارد و چندان اجازه نمي دهد بازيگران نقش هاي ديگري را هم امتحان کنند.
    تنابنده بازيگر مستعد و باهوشي است و تلاش مي کند از تکرار و درجا زدن فرار کند. نقش راننده آژانس در فيلم فِراري ساخته عليرضا داوودنژاد از جمله تلاش هاي بارز تنابنده براي فرار از شخصيت نقي است. او موفق مي شود به سلامت از اين کاراکتر پرريسک بگريزد؛ بويژه اين که گريم تنابنده شباهت هايي هم با نقش او در پايتخت دارد.
    استفاده از لهجه هم مي توانست تير خلاصي به تلاش او باشد، اما او با درک درست نقش، هم لهجه قمي را خوب صحبت مي کند و هم آن حس دلسوزانه نسبت به کاراکتر دختر فيلم، گلنار (ترلان پروانه) را خوب درمي آورد. سعي موثر تنابنده در اختتاميه جشنواره فيلم فجر نتيجه مي دهد و او برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد مي شود؛ او با سيمرغ بيگانه نبود و قبلابراي فيلم هاي سنگ اول و هفت دقيقه تا پاييز، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد و براي فيلم استشهادي براي خدا سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد را دريافت کرده بود.
    
    مهدويان دفاع از عنوان قهرماني
    مهدويان با آخرين روزهاي زمستان و ايستاده در غبار، شيوه جديدي را به تلويزيون و سينماي ايران پيشنهاد داد و در قالبي مستند نما، به بازنمايي تاريخ معاصر و دوران دفاع مقدس پرداخت.
    او به شيوه اي هنرمندانه سراغ دو نفر از مهم ترين و نامدارترين فرماندهان جنگ، يعني شهيد حسن باقري و جاويدالاثر احمد متوسليان رفت و غبار از چهره آنها زدود. مهدويان که خود متولد سال 60 است و طبيعتا چيز زيادي از آن سال ها يادش نيست، حالانقش مهمي در معرفي شخصيت هاي مهم و تاريخ ساز جنگ و انقلاب دارد.
    او با ساخت فيلم خوش ساخت و استاندارد ماجراي نيمروز که به روزهاي ملتهب سال 60 و مقابله با جنايت هاي گروهک تروريستي منافقين مي پردازد دوباره چشم ها را به خود خيره و از عنوان قهرماني خود در جشنواره فيلم فجر دفاع کرد. اين اتفاقي کم سابقه در تاريخ اين رويداد است که کارگرداني دو سال پياپي برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم شده باشد، اما مهدويان با ايستاده در غبار و ماجراي نيمروز اين کار را کرد. پيش از اين، يک نمونه ديگر در فجر اتفاق افتاده بود و مجيد مجيدي، دو سال پياپي با فيلم هاي پدر و بچه هاي آسمان، سيمرغ بلورين بهترين فيلم را به دست آورد.
    
    ليلاحاتمي متفاوت در جزئيات
    ليلاحاتمي انگار هميشه يک جور بازي مي کند، اما خوب که نگاه کنيد، متوجه جزئيات و تفاوت ها در بازي ها و نقش هاي او خواهيد شد. يکي از مهم ترين و متفاوت ترين نقش هاي حاتمي در فيلم من ساخته سهيل بيرقي است؛ فيلمي که ابتدا در جشنواره سي و چهارم فيلم فجر، تحسين برخي تماشاگران و منتقدان را همراه داشت و بعد در اکران عمومي به دليل بازي حاتمي و شخصيت غريب او ديده شد.
    حاتمي در اين فيلم، نقش زني کارچاق کن و ظاهرا همه فن حريف را بازي مي کند؛ نقشي که هم در کارنامه خود حاتمي جديد است و هم تا به حال نمونه آن را در سينماي ايران نديده بوديم. کارهايي که شخصيت او در فيلم انجام مي دهد، نه مورد تائيد قانون است و نه عرف، اما حاتمي با بازي اش کاري مي کند که شما با اين شخصيت ضدقهرمان همراه شويد.
    حاتمي بجز اين، در جشنواره فيلم فجر امسال با نقش آفريني همدلي برانگيزش در رگ خواب ساخته حميد نعمت الله غوغا به پا کرد و حيراني زني دلداده و زخمي از عشقي يکطرفه را به زيبايي به تصوير کشيد. تلاش حاتمي هم تائيد تماشاگران را در پي داشت و هم منتقدان و هم البته داوران و او را به سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن رساند.
    
    مسعود کيميايي؛ معرکه گيري در 75 سالگي
    مسعود کيميايي سه سال پس از فيلم ناموفق متروپل، تصميم به ساخت فيلمي به نام قاتل اهلي گرفت. ابتدا حضور منصور لشکري قوچاني، به عنوان تهيه کننده اميدواري هايي را براي فيلم جديد استاد به وجود آورد و گمان مي رفت، تهيه کننده فيلم هاي تماشاگرپسندي چون خط ويژه، عصر يخبندان (هر دو به کارگرداني مصطفي کيايي) و کوچه بي نام (هاتف عليمرداني) بتواند در يک همکاري مناسب، فيلم خوب و شايسته اي را با کارگرداني کيميايي تهيه کند و حضور پرويز پرستويي به عنوان بازيگر نقش اصلي، اين گمانه زني را تقويت مي کرد.
    اما اختلافات و حاشيه ها، همان جايي که نبايد، سر برآورد و قاتل اهلي باز آن چيزي نشد که از کيميايي انتظار داريم. اتفاقا همين حاشيه ها، باعث جلب توجه رسانه ها و تماشاگران به فيلم شد و نمايش قاتل اهلي و پس از آن نشست پرسش و پاسخ آن با فاصله اي زياد، پرهياهوترين ساعات جشنواره سي و پنجم فيلم فجر را رقم زد. نقش اول اين ماجرا هم کسي نبود جز مسعود کيميايي. او برخلاف تصور با اعتمادبه نفس و به قول خودش نترس به برج ميلاد پا گذاشت.
    گمان مي رود، او از حالاباتوجه به اين حاشيه ها، تماشاگران را براي تماشاي قاتل اهلي به اندازه کافي ترغيب کرده باشد. کيميايي همچنان خبرساز است، حتي در 75 سالگي.
    ستاره هاي سينما در سالي که گذشت
    


 روزنامه جام جم، شماره 4788 به تاريخ 28/12/95، صفحه 8 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 77 بار



آثار ديگري از "علي رستگار"
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه ديد برتر
متن مطالب شماره 10، فروردين و ارديبهشت 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است