|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم95/12/28: شكوفايي موسيقي داخلي درفضاي مجازي
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4788
شنبه بيست و هشتم اسفند ماه 1395



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 4788 28/12/95 > صفحه 7 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


شكوفايي موسيقي داخلي درفضاي مجازي


نويسنده: سجاد روشني

مي خواهيم از پديده اي جديد در موسيقي صحبت کنيم؛ پديده اي که توانسته طرفداران بسياري را به خود جذب کند و در هر مناسبت و رويدادي، مخاطبان را سرگرم و غرق لذت موسيقايي کند. شايد حدود يک دهه پيش بود که برخي آهنگسازان با دست بردن در قطعات موسيقي، به اصطلاح اين قطعات را ريميکس يا دوباره سازي کردند. ابتدا اين نوع موسيقي بگير و نگير داشت. يعني بسته به توانايي آهنگساز و انتخاب قطعه مورد نظر، ريميکس آن گاه بسيار بهتر از اصل آهنگ درمي آمد و در مواقعي هم به قدري کيفيت قطعه بازسازي شده پايين بود که همان قطعه اصلي، بهتر رضايت مخاطب و شنونده را جلب مي کرد.
    
    تجربه جهاني
    اگرچه ريميکس يا بازسازي قطعات موسيقي از حدود يک دهه قبل و در دهه 80 در ايران به طور جدي مطرح شد و مخاطباني براي خود دست و پا کرد، اما اين پديده در سطح جهاني خيلي پيش از اين ها به وقوع پيوست. آلبوم ريميکس يا آلبوم ضبط جديد يا بازترکيبي (به انگليسيRemix album ) به آلبومي گفته مي شود که اکثر ترانه هاي آن دوباره ضبط شده باشد. اين آلبوم ها معمولاشامل ضبط جديد (ريميکس) ترانه هاي آلبوم هاي قبلي يک هنرمند است. پرفروش ترين آلبوم دوباره ضبط جهان با نام «خون روي زمين رقص: تاريخ در ميکس» متعلق به مايکل جکسون، هنرمند و موسيقيدان اهل آمريکاست.
    
    ريميکس پاپ
    در ايران، البته نگرش ساده انگارانه ابتدا براين بود که فقط قطعاتي را که ملايم و داراي ريتم آرام هستند بايد ريميکس کرد. در نتيجه شاهد بوديم که بخصوص در باره آهنگ هاي پاپ قطعات با ريتم کند و به اصطلاح عموم مردم قطعات آرام و غمگين توسط آهنگساز ريميکس مي شد تا ريتمي تند و پرانرژي به خود بگيرد. نمونه چنين رويکردي را مثلادر برخي قطعات سيامک عباسي، خواننده پاپ شاهد بوديم که اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. براي نمونه قطعه خوشبختيت آرزومه که حدود يک دهه بعد موفق شد عنوان نخستين آلبوم اين خواننده را از آن خود کند، دو ورژن دارد. در ورژن اوليه قطعه اي آرام و غمگنانه تر را شاهديم، اما در قطعه دوباره سازي شده مي بينيم که همان آهنگ با همان ملودي به شکل مهيج تر و تندتري مسترينگ شده و اتفاقا همين قطعه نمونه موفقي از يک ريميکس است که مخاطب با قطعه بازسازي شده بيشتر از ورژن اصلي ارتباط برقرار کرد.
    
    ريميکس رپ
    بجز موسيقي پاپ، در عرصه هاي ديگر هم اين پديده را شاهد بوديم. در همان دهه 80 شمسي شاهد بوديم که برخي آهنگسازان، قطعات نوستالژيک را برمي گزيدند و با ويرايش آنها، در فواصلي از آهنگ ترانه هاي رپ اجرا مي کردند. شايد وقتي هنوز موسيقي رپ به شکل زيرزميني در کشور وجود داشت، اين اولين راه برقراري ارتباط خوانندگان رپ با مخاطبان بود. البته اين اجراها عموما ريميکس هايي ابتدايي با کيفيت نازل بود و گذشت زمان نشان داد، تاريخ انقضاي چنين قطعاتي زود به سر مي آيد.
    
    نمونه هاي موفق
    شايد يکي از نمونه هاي نخستين بازسازي را آريا عظيمي نژاد، آهنگساز شناخته شده کشورمان در جادوي ايران زمين انجام داد که موسيقي هاي محلي را دوباره سازي کرد. او بعدها در سريال پايتخت يک هم بار ديگر دست به ريميکس زد و اين بار موسيقي مقامي ايران را دوباره سازي کرد. عظيمي نژاد در برنامه سينما يک که سال ها قبل پنجشنبه شب ها از شبکه اول سيما پخش مي شد و مخاطبان بسياري داشت، شمه اي ديگر از توانمندي هاي خود را در عرصه ريميکس موسيقي ثابت و آهنگ هايي از موسيقي آمريکاي لاتين را بازسازي کرد و محمد اصفهاني روي آن خواند. کارهاي عظيمي نژاد را بجز جذابيت هايي که براي شنونده دارد، مي توان واجد ارزش هاي هنري قلمداد کرد. بعدها نيز مسلم رسولي، ديگر آهنگساز خلاق کشورمان در سه آلبوم سوگ، طرب و سوز، ريميکس هايي وارد بازار موسيقي کرد که جنبه هاي هنري در آن مشهود است.
    
    موسيقي تلفيقي
    روند بازسازي يا ريميکس آهنگ روز به روز در کشور ابعاد جالب تري به خود گرفت. نقش همين ريميکس ها را نمي توان در پربار شدن موسيقي تلفيقي ايران ناديده انگاشت. اگر سال ها قبل نخستين آلبوم هاي خارجي موسيقي تلفيقي جهان مانند آلبوم «... و اينک انسان» اثر پيتر گابريل در بازار مجاز موسيقي ايران دست به دست مي گشت، موسيقي داخل کشور هم توانست با گروه هايي مانند دنگ شو، چارتار و پالت نمونه هاي داخلي موسيقي تلفيقي را عرضه کند. نمونه هايي که البته پيش از آن در آلبوم مجاز ترنج عرضه شده بود.
    
    ظهور پادکست
    تقريبا در دهه 90، موسيقي ريميکس آنقدر گسترش پيدا کرد که به تولد پديده جديدي به نام پادکست منجر شد. همزمان با توسعه اينترنت و فضاهاي مجازي در کشور، اين گونه موسيقايي نيز کم کم شکل گرفت. شايد نخستين نمونه پادکست را در فضاي مجازي با عنوان ايزوگپ، اثر کيوان پهلوان شاهد بوديم؛ آهنگسازي که موسيقي فيلم سربازان جمعه، اثر مسعود کيميايي را ساخت و بعدها در مقام آهنگساز آلبوم بهرام رادان به عنوان خواننده، ظاهر شد.
    پادکست (Podcast) يا پادپخش انتشار مجموعه اي از پرونده هاي رسانه ديجيتال است که توزيع آن در اينترنت با استفاده از فيد صورت مي گيرد و توسط کاربران معمولاروي يک پخش کننده موسيقي ديجيتال قابل دريافت و پخش است. اين روش ارائه محتوا از سال 2004 محبوبيت و گسترش يافت. پادکست مي تواند شامل محتواهاي مختلف صوتي باشد. از جمله انتشار يک پرونده آوايي روي وبگاه ناسا که در آن، يکي از متخصصان به نام استيو رابينسون حاضر در فضاپيماي ديسکاوري راجع به ماموريت اين سفينه توضيح مي داد و رسانه ها با هيجان بسيار از اولين پادکست ارسال شده از خارج از زمين و راهيابي پادپخش گري به منظومه شمسي نوشتند، اما در عرصه موسيقي پادکست بيش از هر آواي ديگري مخاطب پيدا کرد. در کشور ما آهنگسازان مختلف با کنار هم قرار دادن قطعات گوناگون در سبک هاي گاه نامتجانس موفق شدند پادکست هاي موسيقايي را ارائه دهند.
    اين روزها پادکست ها آنقدر بين مردم رواج پيدا کرده که حتي برخي مي گويند عصر تک آهنگ ها به سر آمده و ديگر دوره پادکست هاست. با توجه به زندگي پرسرعت اين روزها و اين که مردم مي خواهند هر چيزي را به سريع ترين حالت ممکن در دسترس داشته باشند، پديده پادکست مي تواند کار آنها را راه بيندازد.
    فرض کنيد مي خواهيد در يک مجلس، مجموعه اي از آهنگ هاي روز را داشته باشيد و در مقام ميزبان، براي مهمانتان پخش کنيد. تا پيش از اين ناچار بوديد به شکل حوصله سر بَري، قطعه قطعه آهنگ انتخاب کنيد و اگر از پيش اين کار را تدارک نديده بوديد، ناچار بوديد در حضور مهمان مرتب از جاي خود بلند شويد و سر رايانه شخصي تان برويد و آهنگ بعدي را براي او پخش کنيد، اما در يک پادکست خيال شما راحت مي شود. شما مي توانيد با يک پادکست، حدود يک ساعت موسيقي محبوبتان را براي مهمان پخش کنيد و از لذت درهم تنيده شدن آهنگ ها لذت ببريد.
    امروزه بسياري از وبگاه هاي موسيقي، پادکست هاي روزانه، هفتگي، ماهانه و مناسبتي منتشر مي کنند. نکته جالب درباره پادکست اين است که اتفاقا قطعات انتخاب شده ، تقريبا همگي از خوانندگان مجاز داخل کشور است. اين نشان مي دهد که پادکست ها توانسته اند به ترويج موسيقي داخلي کمک کنند و از آن سو موسيقي لس آنجلس را تا حد زيادي به حاشيه رانده اند. حتي در وبگاه هاي موسيقي آن طرف آب هم اين موضوع را به شکل محسوس مي بينيم. آنها هم در پادکست هاي خود بخصوص در عرصه موسيقي هاي پاپ و تلفيقي، از موسيقي هاي داخل کشور استفاده مي کنند و همين موضوع، صداي برخي خوانندگان داخل کشور را درمي آورد که فلان وبگاه معاند چرا بدون کسب اجازه از خواننده، آهنگش را پخش مي کند.
    
    لذت از موسيقي
    با پيشرفت تکنولوژي، هر روز شاهد جنبه هاي جديدي از ارائه و عرضه موسيقي در ژانرهاي مختلف هستيم. آنچه مسلم است اين که موسيقي عرصه اي لايتناهي است.
    هزاران آهنگساز و خواننده قرن هاست فقط از هفت نت شاهکارهايي مي آفرينند که دل مردمان اعصار مختلف را چنگ مي زند و آنها را مسحور مي کند. اين سليقه شماست که براي گوشتان کدام موسيقي را انتخاب مي کنيد و چقدر براي ذائقه خودتان ارزش قائل مي شويد.
    
    حقوق مولف
    خشايار اعتمادي نخستين خواننده پاپ مجاز کشورمان در گفت وگو با جام جم مي گويد: از نظر حقوقي در کشور ما کپي رايت وجود ندارد و اين مشکل بزرگي است که قانون رعايت حق و حقوق هنرمند تبيين نشده است و همين، زمينه ساز مشکلات زيادي است. اگر حق و حقوق ناشر و آهنگساز و ترانه سرا و خواننده رعايت شود، استفاده از قطعات مختلف در يک پادکست مشکلي ندارد. فقط تاکيد مي کنم، حق و حقوق هنرمند رعايت شود. از نظر هنري هم نبايد به آن ايراد گرفت. به هرحال اگر دي جي بتواند آهنگ را بشناسد و طوري آنها را کنار هم بچيند که هنرمندانه باشد، چه ايرادي دارد؟
    محسن رجب پور تهيه کننده موسيقي و مدير شرکت ترانه شرقي نيز درباره پادکست هاي موسيقي معتقد است: اين پادکست ها يک تيغ دولبه است. استفاده از قطعات هنرمندي که اول راه است، در يک پادکست باعث معرفي او مي شود. چون بسياري از خوانندگان جوان، تک آهنگ هاي خود را رايگان در فضاي مجازي قرار مي دهند تا ديده شوند و تازه کارها هزينه هاي هنگفتي مي کنند تا ديده شوند. قطعه اي از اين خوانندگان در يک پادکست، به ديده شدن آنها کمک مي کند، اما از نظر حرفه اي حتي استفاده از يک ثانيه آهنگ يک خواننده يا آهنگساز نياز به کسب اجازه دارد. در کشوري مثل کشور ما استفاده بدون اجازه از قطعه هنرمندي، اگر در جاي منفي استفاده شود برايش لطمات جبران ناپذير دارد و در نقطه مقابل استفاده از قطعات هنرمندي تازه کار، مي تواند سکوي پرتاب او باشد.
    او دراين باره که مي گويند پادکست هاي موسيقايي باعث مي شود، عصر تک آهنگ به پايان برسد، مي گويد: اين را نمي پذيرم. بسياري از مجموعه قطعات براي فضاهاي شاد انتخاب مي شوند و در يک جاي آرام نمي تواند خيلي کارکرد داشته باشد. اين طور نخواهد بود که تک آهنگ ها کلااز بين برود، اما اگر کسي هنرمندانه قطعات مختلف را کنار هم بچينيد، مي تواند در يک فضاي شاد با استقبال همراه شود
    شکوفايي موسيقي داخلي درفضاي مجازي
    


 روزنامه جام جم، شماره 4788 به تاريخ 28/12/95، صفحه 7 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 39 بار



آثار ديگري از "سجاد روشني"

  وقتي گريبان عدم با دست خلقت مي دريد
سجاد روشني، جام جم 26/12/95
مشاهده متن    
  براي نشاط جوانان هر كاري مي كنم / گفت و گو با فتحعلي اويسي، بازيگر
سجاد روشني، جام جم 23/12/95
مشاهده متن    
  وظيفه انساني ماست از خوبي ها بگوييم / گفت و گو با امين رستمي، خواننده
سجاد روشني، جام جم 22/12/95
مشاهده متن    
  گفت و گو با سعيد پيردوست، بازيگر: بيشتر وقتم با خانواده مي گذرد
سجاد روشني، جام جم 19/12/95
مشاهده متن    
  كوچ، تجربه هاي آدم را زياد مي كند / گفت و گو با ابراهيم حسن بيگي، نويسنده
سجاد روشني، جام جم 18/12/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

تبليغات

چاپ مقاله

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات حقوقي
متن مطالب شماره 4 (پياپي 804)، زمستان 1395را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1395-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است