آرشیو سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۰
صفحه اول
۱
یادداشت

کار چاق کنی واهی یا واقعی

حسن تردست (قاضی بازنشسته)

کارچاق کن ها سال هاست که در نهادهای عمومی و رسمی کشور فعال هستند و در ازای پولی که ازمردم می گیرند با استفاده از نفوذ و روابط خاص خود، آنها را به نتیجه دلخواه می رسانند.اینها به چنین دستاوردهایی می رسند چون درنهادهای عمومی، ادارات و دستگاه های مختلف با معدود متخلفانی همدست هستند که یا جایگاه ستادی دارند یا در صف فعال اند.

بنابراین همیشه این انتظار از دستگاه های مختلف وجود داشته که کارکنان خود را طوری پرورش دهند که با هرگونه تطمیع مقابله کنند و از مسیر قانون و حق دور نشوند. با این حال همه کسانی که مدعی راه انداختن کارها و بازکردن گره پرونده ها هستند کارچاق کن نیستند بلکه این عده مدعیان کارچاق کنی هستند که مرتکب جرم کلاهبرداری می شوند و با فریب مردم به دنبال کسب سود هستند.

گاهی حتی این عده مثلااز حسن رفتار یک قاضی سوءاستفاده می کنند و با سلام و احوالپرسی کردن با وی یا دست دادن با او، به مشتری خود می قبولانند که رابطه نزدیکی با سرشناس ها دارند. به همین علت است که هوشیاری پرسنل دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی ضروری به نظر می رسد تا با مراقبت از روابط شخصی خود مجال سوءاستفاده به این افراد را ندهند.

با این حال وجود این عده نباید ذهن ها را از وجود کارچاق کن های واقعی دور کند، کسانی که از راه های نامشروع،عده ای را به مقاصدشان می رسانند و متاسفانه درهمه جا نیز فعالیت دارند. اینجاست که تشدید نظارت ها کمک کننده می شود و انسداد مسیرهای غیرقانونی برای رسیدن به مطلوب ها ضروری جلوه می کند.

بنابراین پدیده نامیمون کارچاق کنی ریشه کن نمی شود، مگر این که برخورد با مسیرهای غیرقانونی با جدیت و نه با شعار دنبال شود و مردم ایمان بیاورند که قانون درجامعه حاکم است و تخطی از قانون برای همه در هر مقام و منصب و موقعیتی، ایجاد مسئولیت می کند و مجازات به دنبال دارد.