آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۸
صفحه آخر
۲۰
نگاه ویژه

خطر زنگی های مست

محمدعلی عسگری

اظهارات و اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا کاملا بیانگر آن است که وی هیچ راه حلی برای مشکلات امروز آمریکا و جهان ندارد.

بیهوده نیست که برخی کارشناسان می گویند اساسا وزارت خارجه ترامپ تعطیل است. هنوز صدها کارشناسی که باید در برنامه ریزی و تحقیقات استراتژیک آمریکا فعال می شدند، فعال نشده اند. حتی روز گذشته در خبری آمده بود که ترامپ به دلیل کمبود بودجه قصد دارد چند وزارتخانه آمریکا را تعطیل و برای این کار از مردم نظرسنجی کند. اینها همه درحالی است که ترامپ تقریبا هر روز یکی از ادعاها و اظهارات توخالی خود را که در دوران نامزدی و پس از آن گفته بود و به پشتوانه همان اظهارات پر طمطراق برای خود رای به دست آورد، پس می گیرد. برنامه های او درباره مهاجرت و بیمه ها نیز به بن بست رسید. ترامپ هیچ راه حلی برای مشکلات داخلی آمریکا ندارد.

همین اوضاع آشفته داخلی در سطح بین المللی نیز به شکلی موحش تر و سهمگین تر مشاهده می شود. ترامپ نشان داد که برای بحران سوریه هیچ راه حلی ندارد و همین دست های خالی موجب شد ناگهان به صورتی نسنجیده و شبانه پایگاه هوایی شعیرات در نزدیکی حمص را موشک باران کند. او وعده مبارزه با داعش و همکاری با روسیه را می داد و از ولادیمیر پوتین تعریف و تمجید می کرد، اما امروزه کارش به جایی رسیده که می گوید رابطه بین آمریکا و روسیه هرگز تا به این حد سرد نبوده است. در آن سوی جهان نیز ترامپ نشان داد هیچ راه حلی برای بحران کره شمالی ندارد که اگر داشت نیازی به ارسال بزرگ ترین ناوگروه جنگی خود به شرق آسیا نبود. هم اکنون کشورهای شرق آسیا سخت نگران آینده خود بوده و هرلحظه مترصد هستند تا ببینند کدام یک از این دو یعنی ترامپ یا کیم جونگ اون زودتر شلیک می کنند. شلیکی که می تواند بسرعت به یک جنگ هسته ای تمام عیار تبدیل شود و یک بار دیگر جهان را در جنگ و عزا و ماتم فرو برد.

داستان ترامپ، همان داستان «تیغ» و «زنگی های مست» مولانا است.