آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۸۴۱
هنری
۱۴

بزرگداشت کیارستمی در 20 سالگی انجمن گرافیک

برنامه های هفته گرافیک تشریح شد

بهناز شیربانی

نشست رسانه ای هفته گرافیک روز گذشته 27 اردیبهشت، در دفتر انجمن برگزار شد. در این نشست ابراهیم حقیقی از ادغام روز جهانی تئاتر و گرافیک صحبت کرد و افزود: چندین سال قصد داشتیم برنامه مشترک روز جهانی تئاتر و گرافیک را برگزار کنیم و امسال این اتفاق رخ خواهد داد، تاریخ گرافیک تئاتر ایران از زمان نمایش در ایران، یکی از بخش های هفته گرافیک خواهد بود.

او افزود: از زمان آغاز نمایش در ایران، در تبریز، رشت، اصفهان و تهران اسناد و مدارکی از بروشورهای تبلیغی نمایش ها موجود است که قطعا دیدن آنها بسیار قابل توجه خواهد بود؛ علاوه بر اینکه در نظر داریم تا از پنج بزرگ تئاتر ایران که در سال های اخیر از میان ما رفتند و کارگردانان قدرتمند و بزرگ تاریخ معاصر ایران بودند، یاد کنیم؛ به این شکل که کارهایی را که اجرا کردند و گرافیک در آنها مهم بوده، در این بخش خواهیم داشت. زنده یاد سمندریان، هما روستا، داوود رشیدی، جعفر والی، رکن الدین خسروی این بزرگواران هستند.

در این نشست همچنین به زمان برگزاری رویدادهای انجمن گرافیک ایران اشاره شد. بر این اساس هفت تا 15 اردیبهشت، هفته گرافیک برگزار خواهد شد، سه تا 13 آذر سرو نقره ای و یک تا9 تیر نمایشگاه عباس کیارستمی برگزار خواهد شد. حقیقی در پاسخ به پرسش «شرق» مبنی بر اینکه چه آثاری از زنده یاد کیارستمی در بزرگداشت این هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: 17 پوستر از طرح های او در ابعاد بزرگ چاپ و کتاب گفت و گویی درباره عباس کیارستمی رونمایی خواهد شد. در ادامه این نشست، رضا خاکساری، دبیر هفته گرافیک افزود: امسال سعی کردیم در بسیاری از شهرها هم زمان با تهران، مراسم هفته گرافیک برگزار شود؛ مثل نمایشگاه گرافیک تئاتر که یکی از اتفاقاتی است که تصور می کنیم با استقبال زیادی مواجه شود. نمایشگاه انسان، زمین، سودمندی، در ایوان انتظار برگزار خواهد شد.

20 سالگی انجمن گرافیک از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود. طبق صحبت های حقیقی از بدو تاسیس انجمن گرافیک 20 سال می گذرد. بر همین اساس مسابقه طراحی نشان20 سالگی انجمن گرافیک برنامه ریزی شده است که اعضا می توانند طرح هایی برای نشان 20 سالگی انجمن طراحی کنند و نشان برتر به انتخاب داوران در رویدادهای انجمن در یک سال پیش رو به منتخبان اهدا خواهد شد. فراخوان طراحی نشان 20سالگی به زودی اعلام خواهد شد.