آرشیو چهار‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۲
صفحه اول
۱
یادداشت

علل رشد منفی بخش مسکن

دکتر جمشید پژویان (اقتصاددان)

درباره علل منفی شدن رشد ارزش افزوده بخش مسکن، باید به مسائل کلان اقتصادی کشور توجه کرد تا بتوان تحلیل درستی ارائه داد.

رشد سرمایه گذاری در طول سال های گذشته منفی بوده و این نتیجه استهلاک است. رشد منفی سرمایه گذاری در بخش های مختلف به این معناست که تولیداتی در این مدت صورت نگرفته و به تبع آن سرمایه گذاری برای تولید نیز اتفاق نیفتاده تا تولید حتی ثابت بماند. زمانی که رشد خالص سرمایه گذاری منفی اعلام می شود به این معناست که بخشی از سرمایه ها مستهلک شدند و موجبات کاهش تولید را فراهم کردند.

اگر بخواهیم مشکل سرمایه گذاری را به صورت ریشه ای حل کنیم باید زمینه عرضه را توانمند کنیم. برخی از مشکلات سرمایه گذاری و منفی بودن ناشی از این است که اقتصاد سمت عرضه ناتوان بوده که بتواند سرمایه گذاری را جذب کند و با مزیت هایی به سمت تولید حرکت کند و افزایش تولید داشته باشد.

به طور کلی از قبل انقلاب اسلامی تاکنون مشکل اصلی اقتصاد سمت عرضه بوده و موضوع عجیبی نیست که این مشکل را شاهد باشیم. وقتی توجهی به سمت عرضه نمی شود و همه بازی ها به سمت تقاضاست نباید انتظار داشت که رشد مثبت ادامه داشته باشد و اگر اتفاقی غیر از این موضوع را شاهد باشیم بیشتر شبیه معجزه است. البته در اقتصاد متاسفانه در هیچ بخشی معجزه نداریم.

بخش مسکن نیز تابعی از کل اقتصاد ایران است و عجیب نیست که از رشد سرمایه گذاری منفی برخوردار باشد. براساس اصول اقتصادی اگر بخواهیم بخش مسکن را رشد دهیم باید بخش عرضه را تقویت کنیم نه تقاضا را؛ به این دلیل که وقتی عرضه زیاد می شود هم قیمت ها در حالت تعادل قرار می گیرد و هم متقاضیان می توانند بهتر خرید کنند. ضمن این که در این شرایط سرمایه گذار با اطمینان خاطر بیشتری پول خود را به بخش سرمایه گذاری منتقل می کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت زمانی که امنیت سرمایه گذاری در بخشی وجود نداشته باشد قطعا با روند کاهشی روبه رو خواهد شد. در طول سال های گذشته رکود ایجاد شده در اقتصاد باعث شده تا سرمایه گذاری در بخش مسکن روند نزولی را طی کند. افرادی هم که در گذشته ساختمان هایی را ساخته بودند، الان به دلیل رکود نتوانستند آن را به نقدینگی تبدیل کنند.